Absolwenci szkół wyższych wkraczający w życie zawodowe, mają w głowach wiele pytań: jak mogę znaleźć wymarzoną pracę, kogo poszukują pracodawcy, czy wiedza zdobyta na studiach będzie wystarczająca do tego, by być konkurencyjnym na rynku pracy.
O tym, jak zwiększyć swoją atrakcyjność zawodową warto pomyśleć już podczas studiów. Staże i praktyki, organizowane przez firmy dla studentów, to
doskonała okazja, aby zdobyć pierwsze doświadczenia, sprawdzić samego siebie i
wdrożyć się w pracę – nauczyć odpowiedzialności, punktualności, terminowości i
pracy w zespole.
Czasy, kiedy wystarczał tylko dyplom ukończenia studiów już dawno minęły. Pracodawcy zwracają uwagę na dodatkowe aktywności kandydatów do pracy. Dużą wartość ma udział w uczelnianych projektach, programach stypendialnych, konkursach, kołach naukowych, organizacjach studenckich – czyli w inicjatywach, które uczą pracy zespołowej, pracy w międzynarodowym środowisku, dobrej organizacji, pracy metodą projektową – mówi Agata Zarzycka, Dyrektor Działu Praktyk i Karier Uczelni Łazarskiego.
Pracodawcy poszukują osób, które już w trakcie studiów
zdobywają swoje pierwsze doświadczenia. Naturalną rzeczą jest, że w młodego pracownika trzeba
zainwestować więcej czasu, aby go wdrożyć w wykonywanie obowiązków. Dlatego
osoby, które już w trakcie studiów pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności z
danego obszaru, są zaangażowane i aktywne, łatwiej jest nauczyć pracy na
określonym stanowisku.
Nie oznacza to oczywiście, że na rynku pracy cenione są
jedynie osoby starsze, z dużym doświadczeniem. Często w firmach potrzebne są
zarówno osoby bezpośrednio po studiach, jak i profesjonaliści.
Duże, globalne firmy zawsze szukają pracowników dwutorowo. Rekrutują wśród studentów i świeżych absolwentów wyższych uczelni, a także wśród specjalistów z doświadczeniem. W takich firmach ciągła rekrutacja jest na porządku dziennym i jest to ściśle związane z polityką tych organizacji – mówi Agata Zarzycka. Prawda jest taka, że w młodego pracownika trzeba więcej zainwestować, a dla firmy to koszt. W dobie oszczędności ma to przełożenie na wzrost bezrobocia, właśnie wśród absolwentów szkół wyższych, wchodzących dopiero na rynek pracy. Dlatego tak ważne jest, aby już na studiach zawalczyć o dobrą praktykę lub staż i pokazać się od najlepszej strony – to najskuteczniejsza forma wejścia do firmy – dodaje Agata Zarzycka
Pracodawcy cały czas poszukują osób komunikatywnych, zaangażowanych, potrafiących
pracować w zespole. Często w wymaganiach pojawiają się umiejętności
analitycznego myślenia i wyciągania wniosków, znajomość języków obcych.
Pracodawcy cenią kandydatów z pogłębioną wiedzą z danego obszaru, otwartych na
nowe technologie i ludzi z pasją.
W tej chwili najbardziej poszukiwani są pracownicy branży finansowej i konsultingowej, specjaliści od nowych technologii, logistyki, sprzedaży i public relations. Coraz częściej szuka się kandydatów, którzy łączą wiedzę ekonomiczną z techniczną, czy znajomość języków obcych z pracą w finansach.
To, jacy absolwenci
będą wchodzić na rynek pracy zależy nie tylko od absolwentów, ich chęci rozwoju,
determinacji i pasji, ale również od uczelni wyższych, które
kształcą przyszłych pracowników. Czy dzisiejsze programy nauczania odpowiednio
przygotowują kandydatów do pracy? Wszystko zależy od tego jaką uczelnię i jaki
kierunek studiów się wybierze.
Wybierając studia i uczelnię warto zwracać uwagę na renomę, bogatą ofertę programową i wysoki poziom nauczania. Może to poszerzyć horyzonty, pozwoli uzyskać nowe doświadczenia i wartościowe kontakty na przyszłość. Myślę, że wiele się zmienia na lepsze w relacjach uczelnie – biznes. Uczelnie starają się coraz bardziej mówić językiem biznesu i rozumieć jego potrzeby, a firmy dostrzegają wartość współpracy z uczelniami. Mam wrażenie, że możemy obserwować początki tworzenia się standardów opartych na dobrych praktykach w tym zakresie – sądzi Agata Zarzycka.
Ważne, by kierunki
studiów były dostosowane do zapotrzebowania rynku pracy i
pracodawców. Coraz częściej tak się dzieje – tworzone są kierunki związane z nowymi technologiami, polityką energetyczną, czy prawem lotniczym, czyli
takie, które są najbardziej pożądane na rynku pracy. Jednak poza kierunkami, które dają teoretyczną wiedzę, tak samo ważna jest forma prowadzenia
zajęć dla studentów – praca projektowa, praca w grupie, umiejętność prezentacji
wyników, skuteczna komunikacja.
Istotne jest zapewnienie przez uczelnie kontaktu z praktykami biznesu, specjalistami i pracy nad realnymi problemami z danego obszaru. To wszystko sprawia, że kandydaci danej uczelni są cenieni na rynku. Jeśli, dodatkowo, szkoła dba o jakość praktyk studenckich, szuka środków na staże dla swoich studentów i absolwentów, daje możliwość rozwoju ich zainteresowań – to jest na bardzo dobrej drodze, aby odpowiedzialnie kształcić kandydatów, którzy nie będą mieli problemu z rozpoczęciem życia zawodowego – podsumowuje Agata Zarzycka