Państwa UE powinny usprawnić kontrolę jakości na uniwersytetach

Nauczanie powinno być ściślej powiązane z realiami rynku pracy oraz potrzebami społeczeństwa. Należy również położyć większy nacisk na współpracę międzynarodową oraz zapewnić większy wpływ studentów na podejmowane decyzje.

„Zapewnienie jakości to podstawa dla budowania zaufania do naszych systemów edukacji. Musimy lepiej wykorzystywać ten potencjał w charakterze katalizatora dla modernizacji naszych uniwersytetów i wyższych szkół zawodowych. Naszym celem jest podnoszenie standardów w taki sposób, aby promować różnorodność i szanse na zatrudnienie” - uważa komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Andrulla Wasiliu.

Ogromne znaczenie ma przejrzystość wyników dotyczących zapewnienia jakości, które powinny być powszechnie dostępne i służyć strategicznemu podejmowaniu decyzji. Obecnie tylko 40 proc. instytucji szkolnictwa wyższego w krajach UE regularnie dokonuje oceny narzędzi wspierających studentów w nauce.

Chociaż prawie wszystkie uczelnie oferują pomoc np. konsultantów czy trenerów, tylko połowa z nich sprawdza jak dobrze działają te narzędzia wsparcia. Ok. 85 proc. studentów miało możliwość dokonania oceny jakości kształcenia, to jednak w wielu instytucjach szkolnictwa wyższego wciąż ich udział ogranicza się do biernej obserwacji.

Jednym ze sposobów zmierzenia się z rosnącą liczbą studentów w Europie, która od 2000 roku zwiększyła się o ponad 25 proc. i wynosi obecnie 20 milionów, może być skuteczne wykorzystanie technologii teleinformatycznych.

Konieczne jest także wzajemne zaufanie państw członkowskich odnośnie do kwalifikacji uzyskiwanych w poszczególnych krajach. Pomoże to uczniom wyższych szkół zawodowych i pracownikom w uznawaniu ich umiejętności, kompetencji i kwalifikacji za granicą. Bardzo ważna jest praktyka w miejscu pracy, przyuczanie do zawodu i kontrola rezultatów nauczania.


data ostatniej modyfikacji: 2016-09-02 21:00:25
Komentarze
 
Polityka Prywatności