Do zalet e-learningu często zalicza się ruchomy czas pracy i wygodę uczniów (szczególnie jeśli mają oni jeszcze inne zobowiązania), ułatwienie komunikacji między uczniami, lepsze dostosowanie do potrzeb uczniów, większe urozmaicenie nauki dzięki zastosowaniu multimediów i niewerbalnej prezentacji materiału. E-learning pozwala uczyć się we własnym tempie oraz zminimalizować strach i nieśmiałość, które mogłyby pojawić się w tradycyjnej klasie. Użycie technik wideo umożliwia uczenie się za pomocą materiału audiowizualnego, który można zatrzymać i przewinąć w celu ponownego obejrzenia. W porównaniu z tradycyjnymi zajęciami w klasie, e-learning przynosi duże zyski organizacjom z rozproszonymi i ciągle zmieniającymi się uczniami (np. personel restauracji).
Niektórzy krytykują zastosowanie e-learningu w edukacji, ponieważ brak w nim osobistego kontaktu z nauczycielem i w związku z tym, jak twierdzą niektórzy, nie jest on już „edukacyjny” w ujęciu czysto filozoficznym (np. wg definicji R.S. Petersa, filozofa edukacji). Zwolennicy e-learningu twierdzą, że ta krytyka jest w dużej mierze bezpodstawna, ponieważ relacje międzyludzkie można rozwijać przy zastosowaniu programów audio lub wideo służących do prowadzenia konferencji internetowych, forów dyskusyjnych, czatów, blogów, poczty elektronicznej, lub innych synchronicznych czy asynchronicznych środków. Właściwie wielu uczniów amerykańskich szkół średnich byłoby za zajęciami w formie e-learningu gdyby nie jego bardziej skrajne wersje, zmierzające ku wyeliminowaniu osobistego kontaktu z nauczycielem.
Co powinniśmy wiedzieć o e-learningu?
* Nauka odbywa się w specjalnie do tego przygotowanej i chronionej przestrzeni, w sieci WWW, tj. na platformie edukacyjnej — w wypadku naszych studiów jest to platforma Moodle.
* Uczysz się z innymi studentami, ale robisz to we własnym domu (czy innym miejscu z dostępem do Internetu) — tworzycie społeczność wirtualną, która wspólnie pracuje, rozwiązuje zadania, realizuje projekty.
* Podczas zajęć w Internecie korzystasz z narzędzi do komunikacji — forów dyskusyjnych, czatów czy innych narzędzi.
* Zajęcia online prowadzi — tak samo jak na studiach stacjonarnych — nauczyciel akademicki.
* Uczysz się w dogodnym dla siebie momencie — zajęcia online nie odbywają się o określonej godzinie, w konkretnym dniu, ale masz zawsze podane ramy czasowe, w jakich musisz wywiązać się ze swoich obowiązków, by zaliczyć przedmiot czy semestr.
Włącz telewizję i dowiedz się więcej o e-learningu!
W niedzielę, 25 września, o godz. 16:45 w telewizji TVN Turbo zostanie wyemitowany program „Turbonet”
poświęcony e-learningowi. O tajnikach kształcenia zdalnego opowie
koordynator ds. metodyki nauczania na odległość projektu Wirtualna Ekonomia, dr Agnieszka Wierzbicka.
Poszczególne
odcinki programu „Turbonet”, realizowanego przez TVN Turbo
we współpracy z Onet.pl, poświęcone są różnym zagadnieniom związanym
z wykorzystywaniem technologii internetowej, tym razem dziennikarze
zajmą się e-learningiem.
Serdecznie zapraszamy do oglądania!
Oprac. na podstawie Wikipedia