Znajdź nas na    

Jaka powinna być dobra szkoła wyższa - sondaż

Po pierwsze kładzie nacisk na praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne w późniejszej pracy zawodowej. Po drugie powinna traktować swoich studentów w sposób partnerski, a także zapewniać im odpowiednie wsparcie organizacyjne, np. w postaci materiałów do nauki. Tak wyglądać powinna dobra szkoła wyższa według badania przeprowadzonego wśród studentów i tegorocznych maturzystów na zlecenie Wyższej Szkoły Zarządzania - Polish Open University (POU).

Sondaż  sprawdza, jakie jest wyobrażenie młodych Polaków na temat dobrej szkoły wyższej. Jak wskazują ankietowani, najważniejszym kryterium, które powinna spełniać uczelnia są we właściwy sposób prowadzone zajęcia.

W opinii studentów, na dobrej uczelni zajęcia powinny mieć przede wszystkim praktyczny charakter. Najlepiej jeśli prowadzone są w sposób warsztatowy, a studenci pracują jak w prawdziwej firmie, w której odbywają się burze mózgów, studenci przygotowują i przedstawiają prezentacje, analizy, ćwiczona jest współpraca zespołowa, analizowane są studia przypadków - case studies. Aż 61 proc. respondentów uznało to za kluczowe w postrzeganiu szkoły, jako odpowiadającej ich oczekiwaniom.

Bardzo istotnym wyznacznikiem dobrej uczelni według ankietowanych są także stosunki na linii student - wykładowca. Niemal połowa (49,7 proc.) uważa, że na dobrej uczelni student powinien być traktowany po partnersku przez swoich wykładowców. Podobna liczba respondentów (49,5 proc.) uważa, że dobra szkoła wyższa musi zapewniać swoim studentom wsparcie organizacyjne w postaci materiałów do nauki i nieograniczonej liczby konsultacji z wykładowcami.

Tradycyjny system prowadzenia zajęć - w dużych grupach, skupiających się na przekazywaniu wiedzy teoretycznej tylko dla nieco ponad 16 proc. studentów jest wyznacznikiem dobrej szkoły wyższej. System oparty głównie na autorytecie wykładowcy, który decyduje, co i w jaki sposób student powinien myśleć jest ważny dla 16,5 proc. ankietowanych.

Z badania wynika też, że to studentki częściej wymagają od dobrej szkoły partnerskich relacji (51 proc.). Mężczyźni nieco częściej niż kobiety wolą być rzucani na głęboką wodę (39 proc.), jednocześnie częściej chcą, aby wykładowca decydował o tym, co student powinien wiedzieć (19 proc.). Praktycznego charakteru zajęć częściej oczekują studenci mieszkający na wsi (75 proc.) i w małych miastach (73 proc.)

Odpowiedzi, których udzielali ankietowani wskazują, że głównym powodem podejmowania studiów wyższych jest zwiększenie szans na zdobycie pracy (68 proc.), oraz wyższe zarobki (60 proc.). Studia to przede wszystkim inwestycja, która ma przynieść konkretne profity w przyszłości - zwiększyć szanse na dobrze płatne stanowisko.

Jednocześnie studenci zdają sobie sprawę, że w opinii pracodawców, polscy absolwenci są nieprzygotowani do pracy zawodowej. Główną przyczyną jest fakt, iż wiedza, którą zdobywają w czasie studiów jest zbyt teoretyczna, a ich doświadczenie zawodowe jest zbyt małe (odpowiedziało tak ponad 67 proc. ankietowanych).

Ponad połowa polskich maturzystów i studentów (51 proc.) uważa, że największe szanse na rynku pracy daje dyplom uczelni brytyjskiej. W dalszej kolejności wybierano uczelnie niemieckie (niemal 15 proc.). Polskie szkoły wyższe znalazły się dopiero na trzecim miejscu (13 proc.). Ponad trzy czwarte (77 proc.) ankietowanych chciałoby ukończyć studia Master of Science na wiodącej brytyjskiej uczelni (odpowiednik polskich studiów magisterskich), bez konieczności wyjazdu z Polski. PAP


ostatnia zmiana: 2011-10-04
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Polityka Prywatności