Kształtowanie wizerunku miast, wykorzystania zamków jako hoteli oraz... "szaletów miejskich w przeddzień Euro" - takie tematy prac magisterskich zwyciężyły w konkursie "Teraz Polska Promocja".
Praca magisterska Marty Jankowskiej z Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu uznana została za najlepszą pracę na temat Polski. Jak brzmiał jej tytuł? "Kształtowanie wizerunku miasta w oparciu o elementy jego tożsamości - studium przypadków z wyróżnieniem Poznania".
"Chciałam zwrócić uwagę, że nie można powiedzieć: nasze miasto jest nijakie. Miasto ma różne nowe oblicza, a te często można dostrzec dopiero w rozmowach z mieszkańcami. Pracownik biura promocji, który działa niejako z zewnątrz, nie konfrontując swojego podejścia z odczuciami mieszkańców, może mieć z tym problem" - tłumaczyła laureatka. W pracy nad tematem laureatka przeprowadziła ankietę w której przepytała niemal 600 Polaków o "wyróżniki" ich miast.
Laureatka konkursu zapewnia, że nadal chce się zajmować promocją. "Jeśli chodzi o miasta, uczyniono postęp. Mamy jednak wciąż problem z promocją Polski. Rozpoznawalność polskich znaków jest praktycznie żadna. Musimy organizować wydarzenia zagraniczne, które sprawią, że będziemy bardziej rozpoznawalni; nie wstydzić się, że jesteśmy Polakami, mamy dużo ciekawych produktów" - mówiła.
Anna Zioło, absolwentka kierunku Zarządzanie
w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego za pracę "Zabytkowe zamki
województwa podkarpackiego jako obiekty hotelarskie" uplasowała się na drugim miejscu.. "Ludzie cenią sobie wyjątkowy
klimat i historyczny charakter tych miejsc. Ich zaletą jest położenie z
dala od dużych ośrodków, w ciszy i spokoju. Zauważyłam, że zamki
podkarpackie oferują usługi na wysokim poziomie, brak im jednak
infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, szczególnie basenów, gabinetów
masaży czy odnowy biologicznej" - zauważa autorka pracy.
Miejsce III trafiło do Malwiny Kołodziej z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu,która to w swojej pracy zajęła się problemem "szaletów w przestrzeni miejskiej w przeddzień EURO 2012". "Szalety publiczne - to temat tabu. A nie wiadomo dlaczego, bo ten problem dotyczy wszystkich, i to na codzień". - Trudno sobie wyobrazić, jak będą wyglądały ulice przy takiej ilości turystów, jaka tu zjedzie na Euro. Zwłaszcza kiedy właściciele pozamykają kina, teatry i lokale, w których funkcjonują publicznie dostępne toalety".
Podczas gali przyznano też nagrody specjalne. Nagroda Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypadła Ewie Wlekłej z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu za pracę "Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej w Rzeczpospolitej Ptasiej". Nagroda Ministerstwa Rozwoju Regionalnego trafiła do Aleksandry Wycisk z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, autorki pracy "Jak się promować? Kreowanie marki miejskiej i jej społeczna recepcja. Przykład metropolii Silesia".
Nagrodę Ministerstwa Sportu i Turystyki dostała Agnieszka Świątkiewicz z Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy za pracę "Park rozrywki jako czynnik rozwoju turystyki na przykładzie parku Globalna Wioska w gminie Łysomice". Z kolei resort spraw zagranicznych nagrodził Agnieszkę Stanisławską z Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu za pracę "Proces brandingu narodowego. Polska na tle wybranych doświadczeń zagranicznych".
Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono pięćdziesiąt prac magisterskich. Kapituła konkursu oceniała je m.in. pod kątem innowacyjności tematyki, praktycznej przydatności wyników i możliwości kontynuowania badań. Autorów najlepszych prac czekały nagrody o łącznej wartości ok. 50 tys. zł. Z roku na rok zgłoszone prace są coraz lepsze - ocenił przewodniczący Kapituły Konkursu prof. Alojzy Nowak. - Coraz mniej w pracach tych widać kompleksów. Dziś młodzież z nich nas wyprowadza. Prace nie są już tylko studiami literaturowymi, ale zalążkami większych prac badawczych" - skomentował..(PAP)