Z raportu "Uczelnie wyższe w mediach społecznościowych" wynika, że dwie trzecie polskich publicznych uczelni akademickich mają oficjalne profile na Facebooku, a niemal jedna trzecia - ma konta na Youtubie.
Badani wskazały, że 66 proc. badanych uczelni ma konta na Facebooku. Najwięcej fanów na tym portalu - ponad 10 tys. - miał w czasie badania Uniwersytet Jagielloński. Na drugim miejscu znalazła się w raporcie AGH, która ma ponad 9 tys. fanów, a na trzecim miejscu - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (ponad 8 tys. fanów).
O wiele słabiej wypadł Twitter - tam konta miało tylko 14 proc. uczelni, a liczba osób śledzących profil była znacznie mniejsza (najwięcej obserwujących miała Politechnika Śląska - ponad 270). Za to aż 31 proc. badanych uczelni miało oficjalny kanał na YouTubie.
Profile w aż 9 serwisach społecznościowych ma Uniwersytet Łódzki - to najlepszy spośród badanych uczelni wynik. 6 profili ma Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a 5 - Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Celem tworzenia raportu było ocenienie jak uczelnie wyższe radzą sobie w social media. Swoim badaniem Kulczycki objął 59 polskich publicznych uczelni akademickich. Na stronach głównych każdej z tych uczelni szukał linków do mediów społecznościowych. Pod uwagę brane były tylko profile ogólnouczelniane, a nie profile jednostek uczelni.
"Przyjąłem perspektywę +stroskanego ucznia+, który poszukuje oficjalnych kanałów potencjalnej uczelni wyższej, na której chce studiować - chce zobaczyć, jak ona się komunikuje" - zaznaczył w swoim blogu autor badania.
Badacz informuje, że profil w serwisie społecznościowym ma być profilem oficjalnym, zatem zakła, że link do niego musi znajdować się na stronie głównej danej uczelni. Nie uwzględniał profili (np. na Facebooku), do których nie ma odnośnika na stronie uczelni (nigdy nie wiadomo, czy nie jest to profil fałszywy - uczelnia musi sygnować swoje oficjalne kanały komunikacji).
Badaniem objęto wszystkie serwisy społecznościowe, do których zostały odnalezione linki. Były to: Facebook, Twitter, YouTube, Google Plus, Goldenline, Blip, Picasa, NK, Flickr oraz blogi na różnych platformach. Dane zostały zebrane 8 lutego 2012 r. Raport dostępny jest na stronie.
PAP - Nauka w Polsce