Czy 2014 będzie wyjątkowym rokiem dla nauki? Możliwe, że tak, ponieważ decyzją Sejmu aż o 1,5 mld złotych wzrosną wydatki państwa na szkolnictwo wyższe. Jest to interesująca wiadomość także dla sektora biznesowego. Zyskają na tym firmy, które wykorzystają sprzyjające warunki i nawiążą współpracę z uczelniami.
Kolejne lata dla nauki mogą być bardzo owocne - Zainaugurowany został niedawno największy w historii program finansowania badań naukowych w Unii Europejskiej - Horyzont 2020. Jego budżet to ponad 70 mld euro. Dodatkowo wydatki na szkolnictwo wyższe w Polsce zaplanowano na kwotę ponad 14,1 mld zł, czyli o 1,5 mld zł więcej w porównaniu z rokiem 2013. Na naukę przeznaczone zostanie ponad 6,5 mld zł - wylicza Arkadiusz Kawa, Menadżer Innowacji projektu Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii (SCITT).
Z ożywienia w sferze nauki mogą skorzystać również przedsiębiorcy. Nawiązując współpracę z uczelniami, bez nakładu dużych środków finansowych, mają oni szansę pozyskać takie innowacje, jak nowatorskie strategie marketingowe, nowoczesne systemy obsługi klientów, wynalazki i inne rozwiązania technologiczne. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z potencjału ośrodków naukowych między innymi dzięki pomocy Menadżerów Innowacji, stacjonujących na pięciu poznańskich uczelniach w ramach projektu SCITT.
Menadżerowie mają bezpośredni kontakt z najzdolniejszymi studentami oraz obserwują rynek w poszukiwaniu perspektyw inicjowania ich współpracy z firmami. Przedsiębiorcy przystępując do modelu SCITT zyskują rozwiązania, które pozwalają im na unowocześnienie oferty, usprawnienie pracy oraz zdobycie przewagi nad konkurencją. Z kolei studenci, pracując nad zlecanymi im zadaniami, mają możliwość wykazania się wiedzą i wdrożenia własnych pomysłów w życie. Co ważne - dzięki odpowiedniej umowie strony mają zapewnioną pełną gwarancję bezpieczeństwa.
- Zwracamy szczególną uwagę na dobór partnerów biznesowych. Proces ten odbywa się bardzo starannie i wiąże się ze spotkaniem, podczas którego firma poznaje specyfikę działania SCITT oraz zasady jego funkcjonowania - tłumaczy Arkadiusz Kawa - Słuchamy też sugestii, czy propozycji przedsiębiorcy. Są one brane pod uwagę przy opracowywaniu umowy o współpracy. Nade wszystko, jak w każdym obszarze biznesowym, potrzebne jest obustronne zaufanie - dodaje.Co istotne, wartością współpracy w ramach modelu SCITT jest nie tylko samo pozyskanie innowacji, lecz jasno określona ścieżka transferu wiedzy do biznesu. Formy kooperacji ze studentami dostosowane są do specyfiki przedsiębiorstw. Dobiera się je na podstawie indywidualnych spotkań z Menadżerami Innowacji, tak aby ściśle odpowiadały oczekiwaniom firmy. Może to być np. zakup licencji lub zakup praw do już istniejącego utworu, know - how czy technologii. Przedsiębiorcy mają również możliwość zamówienia pracy dyplomowej na konkretny temat, w której zostanie zawarta aktualna potrzeba lub problem danej firmy. Przystępność oferty SCITT wiąże się z faktem, iż w świetle aktualnych przepisów studenci i doktoranci w wybranych przypadkach mogą stać się właścicielami majątkowych praw autorskich do swojej pracy. Wówczas przedsiębiorca nie musi obawiać się o problemy związane z prawami autorskimi do zakupionej innowacji. Inną płaszczyzną współpracy nauki i biznesu może być też przyjęcie studenta na staż lub praktyki, ufundowanie stypendium na realizację konkretnego celu naukowego oraz wspólna realizacja innowacyjnego przedsięwzięcia na podstawie podziału zysków.
Jeśli realizacja innowacyjnego pomysłu przekracza możliwości finansowe firmy, Menadżer Innowacji wskaże alternatywę, ponieważ dobrze orientuje się w dotacjach na różnego rodzaju nowatorskie inwestycje. Do maksymalnej efektywności pracy motywuje go wynagrodzenie w systemie prowizji (tzw. success fee), czyli określona premia wypłacana na podstawie osiągniętego sukcesu. Taki układ sprawia, że współpraca jest satysfakcjonująca i opłacalna dla każdej ze stron - przedsiębiorcy, pomysłodawcy oraz uczelnianego centrum transferu.
Dla uczelni, które jeszcze nie wypracowały mechanizmów współpracy z sektorem biznesowym oraz wsparcia przedsiębiorczych studentów, jest to sprzyjający czas na zmiany. Zwiększą się wydatki państwa na rozwój nauki, a jednocześnie gospodarka wychodzi z kryzysu, więc firmy będą bardziej zainteresowane poszukiwaniem nowych rozwiązań, tym samym - skłonne do nawiązywania współpracy.
- Ten rok i kolejne lata będą dobrym czasem dla nauki. Warto więc postawić na rozwój innowacyjnych projektów, takich jak tworzenie komórek SCITT na uczelniach - zachęca Arkadiusz Kawa.