Studenci Wydziału Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie wezmą udział w Only Planet - międzynarodowym programie studenckim organizowanym przez firmę Nokia. Od 14 lutego 2006 r. grupa około 25 studentów z czwartego roku Katedry Projektowania będzie badała wpływ polskiej kultury na wzornictwo przemysłowe.
Prace, prowadzone pod okiem projektantów z działu wzornictwa firmy Nokia i profesorów z ASP, zakończą się powstaniem zupełnie niepowtarzalnych projektów. Oddane w maju 2006 r. gotowe pomysły zostaną ocenione, a dwa z nich nagrodzone. Zwycięzcy autorzy wyjadą do Helsinek i wezmą udział w poświęconej wzornictwu, międzynarodowej konferencji Only Planet.
Przedstawicielem projektantów Nokia, który będzie prowadził zajęcia z polskimi studentami jest Panu Johansson, Fin zatrudniony w Nokia od 1994 roku. Odpowiedzialny za wzornictwo wielu projektów, wśród których wymienić można komunikatory Nokia 9000, Nokia 9000i, Nokia 9110, Nokia 9210 oraz telefony komórkowe Nokia 3220 i Nokia 3180, jak też tablet internetowy Nokia 770.
„Celem projektu jest odnalezienie wpływu współczesnej kultury na wzornictwo danego kraju. Z pewnością studenci zdobędą mnóstwo wiedzy praktycznej od projektantów z Nokia, z kolei my będziemy z zainteresowaniem obserwować talenty i nowatorskie pomysły młodych ludzi. Zespół projektantów składa się z indywidualności pochodzących z różnych krajów, dotychczas nie ma w nim Polaków.” – mówi Katarzyna Kluk, dyrektor marketingu Nokia Poland.
„Możliwość realizowania wspólnych projektów studentów wzornictwa z wiodącymi firmami jest szalenie ważna dla ich dalszego rozwoju. Umożliwia to bezpośredni kontakt z nowoczesnymi technologiami i pozwala poznać sposób myślenia, filozofię firmy, oraz role i miejsce, jakie zajmuje w nich projektant.” – powiedział dr hab. Michał Stefanowski, Kierownik Katedry Projektowania Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP. „Staramy się, aby tego typu działanie było jednym z elementów procesu nauczania studentów WWP ASP w Warszawie. Cieszymy się bardzo, że kolejnym naszym partnerem będzie właśnie Nokia. Jej zaawansowanie technologiczne, a jednocześnie niekonwencjonalne podejście, oraz otwartość na nowe pomysły i idee powinno być bardzo inspirujące dla naszych studentów."
“Dział wzornictwa Nokia z entuzjazmem podchodzi do rozpoczynającego się w Polsce programu Only Planet dla studentów” – powiedział Eero Miettinen, dyrektor grupy projektowej Nokia Design. „Polska to kraj nie tylko o wysokim potencjale rynkowym, ale także o niezwykle bogatym dziedzictwie kulturowym. Indywidualne postrzeganie rzeczywistości oraz jej interpretacje przez młodych polskich studentów mają wysoką wartość dla projektantów firmy Nokia. Mamy nadzieję, że Only Planet jest wstępem do długofalowej współpracy z polskimi projektantami. „
Program Only Planet składa się z dwóch faz. W pierwszej studenci spróbują zdefiniować kluczowe wartości, które wpływają na polską kulturę wizualną i odnaleźć źródła inspiracji polskiego wzornictwa. Swoje poszukiwania skupią na trzech podstawowych zagadnieniach: komercyjnym, społecznym i estetycznym. Życie zwykłej, polskiej ulicy, tej w dużych i małych miastach, tropienie szarej codzienności, ale także pokazanie przepychu posłuży próbie odnalezienia wartości komercyjnych. Obraz społeczeństwa będzie kolejnym tematem, który ma zainspirować młodych projektantów do poszukiwań wartości rodzinnych, przedstawienia relacji międzypokoleniowych i wyrażenia wiążących się z tym emocji. Trzeci i ostatni temat to kultura, która przedstawiona we wszystkich dostępnych formach i środkach wyrazu będzie pretekstem do odnalezienia wartości estetycznych.
W drugiej, praktycznej fazie projektu studenci stworzą plany, scenariusze i produkty, w oparciu o swoje wnioski, doświadczenia i spostrzeżenia zdobyte podczas poszukiwań w poprzednim etapie Only Planet. Efekty prac powinny zostać dostarczone do 11 maja 2006 r. Następnie zostanie wyłonionych dwóch zwycięzców, którzy w nagrodę wyjadą do Finlandii na międzynarodową konferencję poświęconą wzornictwu.
Only Planet
Only Planet, to międzynarodowy program organizowany przez firmę Nokia od 2004 r. Biorą w nim udział studenci wzornictwa z uczelni plastycznych z całego świata. W 2005 r. w programie wzięły udział uczelnie artystyczne z Indii, Estonii, Izraela, Wielkiej Brytanii i Brazylii, zaś w 2004 r. akademie plastyczne z Finlandii, Włoch, Argentyny, Chin, Francji i Japonii. Only Planet ma na celu lepsze zrozumienie narodowych wpływów i odkryć we współczesnej kulturze wizualnej i estetyce.
Informacja o firmie Nokia:
Nokia jest światowym liderem w dziedzinie komunikacji bezprzewodowej, dążącym do trwałego rozwoju szeroko pojmowanej mobilności. Nokia łączy ludzi i daje im dostęp do ważnych informacji za pomocą łatwych w użyciu i innowacyjnych produktów, takich jak telefony komórkowe oraz urządzenia i rozwiązania do fotografii i wideo, gier, multimediów, pracy zawodowej i komunikacji w firmie. Nokia oferuje sprzęt, rozwiązania i usługi operatorom sieci oraz przedsiębiorstwom.