Program edukacyjny „ZainSTALuj się”
ArcelorMittal Poland S.A. razem z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami dwa miesiące temu rozpoczęły program edukacyjny „ZainSTALuj się” skierowany do studentów kierunków inżynierskich oraz uczniów szkół średnich i gimnazjalnych.
W ciągu dwóch miesięcy organizatorzy programu zaangażowali setki studentów kierunków technicznych z województwa śląskiego i małopolskiego w projekty edukacyjne oraz świadome planowanie kariery zawodowej.
W ciągu dwóch miesięcy od momentu rozpoczęcia programu organizatorzy projektu wyłonili 34 Ambasadorów ArcelorMittal – 17 na Politechnice Śląskiej i tyle samo na Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Ambasadorzy reprezentują ArcelorMittal wśród studentów, uczestniczą w wydarzeniach na uczelni związanych z tematyką branży stalowej i aktywnie wspierają firmę we wszystkich inicjatywach edukacyjnych na uczelniach.
W ramach programu edukacyjnego „ZainSTALuj się” na obu uczelniach objętych programem powstał Klub ArcelorMittal Poland S.A., który na AGH liczy już 210, a na Politechnice Śląskiej – 200 aktywnie działających członków. Zarówno Ambasadorzy, jak i członkowie Klubu pracują nad wspólnymi projektami i przygotowują spotkania dla swoich młodszych kolegów ze szkół średnich zainteresowanych podjęciem studiów technicznych.
Na uczelniach przeprowadzone zostały testy kwalifikacyjne dla członków Klubu ArcelorMittal zainteresowanych uczestnictwem w warsztatach branżowego języka angielskiego. W semestrze letnim dla dwóch grup wybranych spośród członków Klubu zorganizowane zostaną warsztaty zarządzania projektami.
Organizatorzy od momentu rozpoczęcia projektu zachęcali studentów do aplikowania na programy stażowe ArcelorMittal Poland S.A. Zainteresowanie Członków Klubu praktykami i stażami w firmie ArcelorMittal Poland S.A. zaskoczyło samych organizatorów. Pierwsze dwa miesiące programu udowodniły, że studenci i absolwenci kierunków technicznych uznali ofertę firmy za atrakcyjną i myślą o związaniu swojej kariery zawodowej z branżą stalową.
W ramach programu studenci będą mieli okazję przygotowywać spotkania z uczniami szkół średnich i gimnazjów. Spotkania te mają na celu uświadomienie uczniom jak ważne jest rozsądne i perspektywiczne planowanie swojej przyszłej kariery. Wśród wielu uczniów szkół średnich dominuje opinia o niezwykłym stopniu trudności studiów technicznych. Wybór większości z nich pada zatem na kierunki humanistyczne, uznawane za łatwiejsze i pozwalające na większą elastyczność w poszukiwaniu miejsca pracy. Natomiast sami studenci uczelni technicznych nie są do końca świadomi możliwości jakie otwiera przed nimi rynek pracy. Analizy rynkowe plasują zawód inżyniera na czwartym miejscu najbardziej poszukiwanych w Polsce zawodów. Najaktywniejsi uczniowie partnerskich szkół średnich, zainteresowani rozpoczęciem studiów na uczelni technicznej, na wydziale związanym z przemysłem metalurgicznym i hutnictwem, otrzymają nagrody.
W ciągu dwóch miesięcy organizatorzy programu nawiązali współpracę z uczelniami, szkołami, gimnazjami oraz władzami lokalnymi i mediami. W tym czasie pojawiło się wiele zdarzeń medialnych, a także liczne relacje z wydarzeń i publikacje dotyczące działalności Klubu ArcelorMittal oraz wiedzy branżowej. Stronę internetową programu edukacyjnego www.zainstalujsie.pl dziennie odwiedza ok. 500 osób.
Wszystkie działania zostaną podsumowane badaniami opinii na próbie ok. 900 studentów czwartego i piątego roku Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Śląskiej i Politechniki Krakowskiej. Ankieta dystrybuowana wśród studentów zawiera m.in. pytania dotyczące czynników decydujących o wyborze konkretnej uczelni, umiejętności planowania kariery, oczekiwań finansowych, a także znajomości rynku pracy, poziomu znajomości języków obcych i oczekiwań wobec przyszłego pracodawcy.
Wartość każdej firmy stanowią jej zasoby ludzkie - program „ZainSTALuj się” jest inwestycją w kapitał ludzki nie tylko naszej firmy, ale całej gospodarki – mówi dyrektor personalny ArcelorMittal Poland S.A. – Andrzej Wypych. Wiele firm ze względu na zmianę technologii produkcji i stosowania coraz to nowocześniejszych rozwiązań technicznych, wprowadza restrukturyzację jakościową polegającą na rekrutacji osób posiadających umiejętności i kompetencje niezbędne do rozwoju firmy – dodaje Andrzej Wypych.
Pomimo aktualnego spowolnienia gospodarczego na rynku, ograniczenia przez wiele firm rekrutacji pracowników, nie maleje zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę inżynierską, podkreśla Anna Wyczesany z ArcelorMittal Poland. Organizatorzy programu wyszli naprzeciw perspektywicznym potrzebom rynku pracy i rynku edukacyjnego. Zmniejszenie popytu na część usług, czy produktów jest zjawiskiem przejściowym, natomiast inwestycja w edukację młodych ludzi jest procesem długofalowym, wymagającym nakładu sił i wielu lat pracy, mówi Anna Wyczesany. Uświadomienie młodzieży jakie możliwości otwiera przed nimi rynek pracy, a także inwestycja w naukę i rozwój własny mogą przyczynić się do podniesienia gospodarki z obecnego, jak i przyszłych załamań koniunkturalnych.
Celem organizatorów i partnerów programu jest nie tylko aktywne włączenie się w politykę tworzenia prognoz popytu na pracę i pożądane kwalifikacje na rodzimym rynku, ale również przyczynienie się do rozwoju polityki świadomego wyboru ścieżki edukacyjnej. Jednym z głównych celów działań jest zwiększenie świadomości uczniów w wyborze studiów oraz przedstawienie im możliwości jakie otwierają się dla absolwentów kierunków technicznych.
Więcej informacji o programie na stronie www.zainstalujsie.pl
ostatnia aktualizacja: 2008-12-17