Znajdź nas na    

Priorytety polityki UE: wysoka jakość kształcenia i praca dla absolwentów

W Sopocie zakończyła się konferencja, zorganizowana w ramach polskiej prezydencji, na temat szkolnictwa wyższego w Europie. Za najważniejsze cele wszelakich reform w Unii Europejskiej uznano dbanie o wysoką jakość kształcenia i szanse absolwentów na rynku pracy.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele krajów członkowskich UE, a także eksperci z dziedziny szkolnictwa wyższego. Zebrani jednogłośnie stwierdzili, że szkołom europejskim potrzebna jest spójna reforma, a jej najważniejszym czynnikiem powinna być jakość kształcenia oraz troska o to, co dzieje się z absolwentem na rynku pracy.

Konieczna jest elastyczność

Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Zbigniew Marciniak podkreślił - konieczna jest "elastyczność w reagowaniu na dynamicznie zmieniające się wyzwania współczesności". Dodał także, że "trzeba myśleć m.in. o tym, jak przygotować uczelnie na czasy po kryzysie, by europejscy studenci byli konkurencyjni na rynku pracy".

Wyższe wymagania po polsku

W opinii Komisji Europejskiej, modernizacja uczelni w UE zakłada zwiększenie udziału osób z wyższym wykształceniem w grupie wiekowej 30-34 lata do 40 proc. "Ponieważ Polska ma już stosunkowo wysoki odsetek osób z wyższym wykształceniem w tej grupie wiekowej, my stawiam sobie ambitniejszy cel i planujemy, że w 2020 r. w naszym kraju 45 proc. osób w wielu od 30 do 34 lata będzie miało ukończone studia. Prognozy mówią, że w 2020 r. ok. 35 proc. miejsc pracy w Unii Europejskiej będzie wymagało wyższego wykształcenia" - powiedziała rzeczniczka polskiej prezydencji w ministerstwie nauki Magdalena Kula.

Obrady konferencyjne opierały się o dokument Komisji Europejskiej z dnia 20 września br., który przedstawia unijną strategię na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego. (PAP)

ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Polityka Prywatności