Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach WSP TWP w Warszawie był 20 stycznia 2012 roku organizatorem seminarium poświęconego nowoczesnym metodom nauczania, przede wszystkim
e-learningowi. Jak wynika z prowadzonych badań coraz więcej firm, instytucji i szkół wyższych decyduje się na wdrożenie tej metody nauczania.
E-learning to, najprościej mówiąc zdalna nauka przez Internet, bez regularnych spotkań z lektorem, czy wykładowcą. W czasach gdy liczy się każda minuta, możliwość nauki w domu, bez konieczności dojeżdżania do siedziby szkoły, czy firmy organizującej szkolenie jest bardzo pożądana. Jednocześnie e-learning zapewnia możliwość dokładnego sprofilowania programu nauczania pod kątem potrzeb każdego uczestnika, nic zatem dziwnego, że to metoda nauczania, która zyskuje coraz więcej zwolenników.
W 2011 roku CrossKnowledge, IPSOS Loyalty i FeFaur – organizacje e-learningowe i badawcze przeprowadziły badania zebrane w Pierwszy Barometr E-Learningu. Jak się okazuje w Europie spośród przebadanych organizacji 52% korzysta z e-learningu od ponad 3 lat. Pod tym względem przodują kraje Beneluksu, w których aż 64% firm tak postępuje. Z drugiej strony wykresu znajdują się Włochy, gdzie tylko 36% organizacji wprowadziło e-learning przed 2008 rokiem.
Warto
zwrócić uwagę, że w 2010 roku w 30% europejskich firm i instytucji ponad połowa
pracowników przeszła przynajmniej jedno szkolenie na odległość.
Jednakże najczęściej (37% firm) było to poniżej 10% zatrudnionych w danym przedsiębiorstwie, a tylko w 9% organizacji taki kurs przeszła cała kadra. Jednak, firmy pytane o plany na przyszłość i poziom jaki chciałyby osiągnąć w 2012 roku, prawie zawsze wskazywały na wzrost udziału e-learningu w ich rozwoju. 26% chce przeszkolić przynajmniej 10% kadry, a 19% nawet połowę. Aż 14% firm stawia sobie ambitny cel, aby szkolenie e-learningowe przeszli przynajmniej raz wszyscy pracownicy.
W 20%
przypadków ponad 20% całego czasu poświęconego na szkolenia pracowników zajęły
e-learningowe. W 43% firm było to znacznie mniej – poniżej 5% czasu. Jedynie
30% firm poświęca na
e-learning powyżej 30% swojego czasu szkoleniowego. Podobnie sytuacja wygląda w
kwestii budżetu przeznaczanego na e-szkolenia. 69% organizacji nie przeznacza
na nie nawet 10% budżetu, a tylko 8% powyżej 30% całej sumy przewidzianej na
rozwój.
Na
jakie korzyści i dalsze cele szkoleń
e-learningowych zwracały uwagę przebadane organizacje? Dla 45%
z nich ważne jest optymalizowanie kosztów. Tyle samo zwraca uwagę przede
wszystkim na oszczędności czasowe wynikające z braku dojazdów. 42% stwierdza,
że są to szkolenia idealnie dopasowane do potrzeb i danego czasu. 37% widzi w tym potencjał, aby przeszkolić więcej pracowników,
a dla 29% istotne jest ograniczenie czasu przeznaczonego na szkolenie
pracowników.
Jeśli mowa o kwestii szkoleń dostosowanych do potrzeb – aż 67% wszystkich odbywanych kursów jest przygotowanych specjalnie pod kątem danej firmy, czy pracowników. W 40% szkolenia dotyczą bezpieczeństwa pracy i kwestii zdrowotnych. Tyle samo jest o tematyce informatycznej. Co ciekawe, około 37% to tematy związane z zarządzaniem. 31% – nauką języków obcych. I tylko 26% – sprzedażą.
Jednakże
e-learning ma także wymiar akademicki. W
trakcie wspomnianego na wstępie seminarium omówiono takie kwestie jak:
nowoczesne narzędzia internetowe i ich zastosowanie w komunikacji uczelni,
metodologia Blended Learning w nauczaniu języków obcych, czy przyszłość
edukacji w obliczu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Seminarium
było zorganizowane przez katowicką filię
Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, szkołę językową Skrivanek
e-Solutions i Fundację Rozwoju Edukacji
i Szkolnictwa Wyższego.
Spotkanie zostało zorganizowane w dużej mierze ze względu na rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2007 roku, zgodnie z którym od tego momentu możliwe jest kształcenie na odległość. Organizatorzy, kilka lat po pierwszej decyzji w tej sprawie, chcieli pokazać jak rozwija się taka metoda nauczania i jak wygląda obecnie rynek e-learningu.
Doktorant Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Sebastian Koczy zwrócił uwagę, że świat rzeczywisty coraz bardziej przenika się z wirtualnym. Internet towarzyszy nam na każdym kroku, już nie tylko przez laptopa, ale także przez telefon komórkowy. Wykładowcy też zaczynają wykorzystywać nowoczesne technologie do nauczania, posługują się robotami, czy interaktywnymi tablicami. Świat się rozwija, a wraz z nim edukacja.
Na
szczególny rodzaj nauczania, jakim jest blended learning zwróciła uwagę Anna
Szaniawska z firmy Skrivanek. Blended learning to połączenie nauki tradycyjnej
w formie spotkań z lektorem, z nauką on-line
z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i wsparcia tutora. Dzięki tym dwóm
drogom nauczania student ma ciągły kontakt z materiałem, a system zdobywania
wiedzy jest maksymalnie zintegrowany pod kątem jego potrzeb.
Doktor Michał Kaczmarczyk z Wyższej Szkoły Humanitas skupił się na aspekcie komunikacji i PR w nowym, szczególnym środowisku WEB 2.0. Jak się okazuje uczelnie wyższe coraz częściej idą z duchem czasu. Najlepszym przykładem jest Uniwersytet Warszawski, który już w 2007 roku posiadał swoje konta w mediach społecznościowych.
Według badań WSH, na ponad 100 uczelni wyższych 68% stale wykorzystuje narzędzia WEB 2.0 (blogi, fora dyskusyjne, wirtualne panele, konta w mediach społecznościowych), 53% korzysta z choć jednego takiego narzędzia, z czego najczęściej były to konta na Facebooku (56%), fora internetowe (41%), mikroblogi (21%). Co ciekawe na stronach ponad 15 uczelni w Polsce można poczytać blogi prowadzone przez jej władze.
Przeprowadzone badania i seminarium pokazały, że coraz częściej w nauczaniu i komunikacji dużą rolę odgrywają nowoczesne e-metody, które pozwalają oszczędzić czas, a jednocześnie zwiększyć efektywność prowadzonych działań.