Studia na kierunku grafika to przede wszystkim proces budowania osobowości i kreatywności potrzebnej przy projektowaniu koncepcji. Jak podaje wikipedia, obecnie przemysły kreatywne (grafika, film, design itp.) tworzą 4% unijnego PKB, co odpowiada rocznej wartości rynkowej ponad 500 miliardów euro i zatrudniają 6 milionów ludzi. Absolwenci studiów projektowych czy graficznych mają wiele możliwości zatrudnienia na rynku pracy.
O
tym, czym naprawdę są studia graficzne opowiada Mariusz Wszołek, wykładowca z
Instytutu Grafiki we wrocławskim wydziale
SWPS.
Studia projektowe dają szerokie możliwości znalezienia pracy w przemyśle kreatywnym, np. w takich obszarach jak agencje reklamowe, studia projektowe, firmy wizerunkowe, instytuty badawcze. Zdarza się, że absolwenci tych studiów zostają projektantami mebli, stron internetowych bądź zintegrowanych kampanii promocyjnych. Wielu moich znajomych wybrało zupełnie inną ścieżkę i zdecydowali się na pracę w instytutach badawczych lub w firmach konsultingowych.
Istota studiów graficznych
Myśląc o grafice, jako uczeniu się obsługi programów do obróbki zdjęć, nieco upraszczamy istotę tych studiów. Każdy może nauczyć się pracy w środowisku grafiki wektorowej lub rastrowej. Wyzwaniem staje się natomiast praca kreatywna w wysoce zróżnicowanym środowisku biznesowym, w którym podstawową wartością stają się zachowania i komunikacja.
Absolwenci studiów graficznych, jako osoby kompetentne kulturowo i
komunikacyjnie, stają przed wyzwaniem budowania spójnego wizerunku konkretnych
marek, dzięki czemu mogą wymiernie wpływać na sukcesy rynkowe współczesnych
firm.
Wśród studentów bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się projektowanie reklam. Jakie jest ich zdziwienie, kiedy na zajęciach dowiadują się, że grafika jest ostatnim i w cale nie najważniejszym elementem kampanii reklamowej. Nagle znaczenia nabiera określenie stylu życia odbiorców, do których kierujemy reklamę, założenia komunikacyjne, analiza rynku, planowanie mediów, a dopiero na samym końcu kreacja reklamowa, która wizualizuje całoroczną pracę projektową.
To, czego uczą studia graficzne to szerokie myślenie wielopoziomowe. Należy pamiętać, że zaprojektowanie obecnego wyglądu odtwarzacza MP3 wiązało się również z zaprojektowaniem sposobu myślenia o odtwarzaniu muzyki. Istotne jest nie tylko samo projektowanie graficzne, ale przede wszystkim, bardzo modne myślenie projektowe (ang. „design thinking”), które angażuje takie aspekty jak planowanie strategiczne, praca analityczna, projektowanie komunikacji i usług.
Rynek pracy dla absolwentów grafiki
Program studiów graficznych nie może wprowadzać studenta na utarte szlaki myślenia i projektowania, ale powinien wyzwolić w nim kreatywne działanie. Kierunek studiów, taki jak grafika, powinien raczej dać przestrzeń do wyboru własnej niszy i własnej specjalizacji. Współczesny rynek jest bardzo otwarty na kreatywnych absolwentów grafiki. Coraz częściej duże firmy stawiają na design produktu i kompleksowe strategie promocji.
W tym
kontekście absolwenci studiów graficznych mogą współpracować przy projektowaniu
nowych rozwiązań wzorniczych i komunikacyjnych dla firm z różnych gałęzi
przemysłu. Obecnie szerokim zainteresowaniem cieszy się strategiczne budowanie
tożsamości firm, przedsiębiorstw i osób.