Uwagę Komisji Europejskiej zwróciły zmiany w polskiej nauce i szkolnictwie wyższym: projakościowe finansowanie i lepsze dopasowanie oferty uczelni do zmieniających się potrzeb gospodarki.
W opracowaniu Komisji można przeczytać, że "w drugiej połowie 2011 r. Polska rozpoczęła realizację ambitnej reformy szkolnictwa wyższego, która ma na celu wzmocnienie powiązań między uczelniami a przedsiębiorstwami, a także reagowanie na przypadki niedopasowania umiejętności do wymogów stanowiska pracy. Celem reformy jest zwiększenie elastyczności oferowanych kursów i ich lepsze dostosowanie do zmieniających się potrzeb rynku pracy".
Zwrócono jednak uwagę na obszary, które nadal wymagają zmian, a także na wyzwania stojące przed naszym krajem w dziedzinie edukacji. "Reformy w zakresie szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego zmierzają we właściwym kierunku, lecz jakość szkolnictwa wyższego w Polsce nadal wymaga znacznej poprawy, zwłaszcza jeśli chodzi o prywatne instytucje szkolnictwa wyższego".
Komisja uznała, że Krajowy Program Badań jest ważnym krokiem w kierunku rozwiązania problemu braku koordynacji w dziedzinie badań i rozwoju.
Zdecydowanie kluczowe dla Polski jest zachowanie wzrostu gospodarczego poprzez zwiększanie skuteczności wydatków sprzyjających wzrostowi gospodarczemu, w szczególności w dziedzinie edukacji, badań i innowacji.
Źródło: MNiSW