Ocena szans zawodowych na podstawie wyboru uczelni
Studenci ocenili, że kluczem do sukcesu zawodowego jest status uczelni, a nie to, czy jest to uczelnia prywatna, czy państwowa.
Absolwent psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Krzysztof Truszkowski na podstawie badania sprawdzającego wpływ statusu uczelni oraz rodzaj własności na ocenę szans zawodowych przez studentów przedstawił takie wnioski.
– Wybierając uczelnię prywatną spotkałem się z opiniami studentów i
absolwentów uczelni państwowych, że lepiej skończyć gorszą uczelnie
państwową niż dobrą prywatną. Studenci uczelni prywatnych mieli inne
zdanie. Zainteresowało mnie jak rodzaj uczelni i jej status wpływa na
ocenę szans zawodowych studentów – informuje autor badania.
W badaniu wzięli udział studenci polskich uczelni ekonomicznych publicznych i niepublicznych. Poprzez ankiety oceniali oni sytuację krajową na rynku pracy, osobiste szanse zawodowe, także te
związane z rodzajem ukończonej uczelni oraz chęci rozwoju zawodowego i
podnoszenia kwalifikacji.
Po przeanalizowaniu ankiet okazało się, że najważniejszy jest status uczelni, mierzony pozycją uczelni w rankingach szkół wyższych, a nie forma własności (uczelnia prywatna czy państwowa).
Studenci z uczelni o wysokim statusie zdecydowanie wyżej ocenili swe
szanse zawodowe niż studenci z uczelni o niskim statusie.
Patrząc na samoocenę i poziom poczucia własnej skuteczności pojawiła się analogiczna zależność. Studenci kształcący się na uczelniach o wysokim
statusie lepiej ocenili sytuację na krajowym rynku pracy, swoje
osobiste szanse zawodowe oraz przejawiali większą chęć rozwoju zawodowego i
podwyższania kwalifikacji. Mimo tego, że studenci uczelni państwowych lepiej ocenili sytuację na rynku pracy i swoje szanse zawodowe w porównaniu ze studentami uczelni prywatnych, to jednak wykazali znacznie niższą chęć rozwoju i podwyższania kwalifikacji zawodowych.
Jak pokazuje badanie uczelnie prywatne o wysokim statusie mogą rywalizować z uczelniami państwowymi - zwłaszcza, jeśli są to uczelnie państwowe o niższym statusie edukacyjnym.
opublikowano: 2013-11-15