Każdy jest geniuszem. Ale jak zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności wspinania się na drzewa, to przez całe życie będzie myślała, że jest głupia – Albert Einstein.
Według Kena Robinsona - brytyjskiego wykładowcy, bardzo wielu ludzi przechodzi przez całe swoje życie nie mając żadnego rzeczywistego poczucia, jakie mogłyby być ich talenty, albo czy w ogóle jakiekolwiek mają. Robinson uważa, że szkoły to fabryki małych profesorów, ale już nie małych tancerzy, wynalazców czy poetów. Tłumi się ich prawdziwe zainteresowania, nie poświęcając należytej uwagi potencjałowi, jaki drzemie w każdym z nich.
Podstawy współczesnego szkolnictwa projektowano blisko 200 lat temu a programy pomocowe są niedostosowane do wyzwań współczesności. Szkoła przyszłości potrzebuje elastycznych i świadomych nauczycieli, którzy będą znać podstawy funkcjonowania człowieka w wielu wymiarach.
Matematyka i języki to podstawa dzisiejszego nauczania, która aktywuje głównie lewą półkulę. Potencjał prawej, intuicja, spontaniczność, wyobraźnia, synteza, emocjonalność, estetyka, jest zaniedbywany. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że XXI wiek będzie wiekiem prawej półkuli! W zmieniającym się świecie improwizacja jest równie ważna jak twarda racjonalność - mówi dr Tomasz Kozłowski, Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych w Collegium Da Vinci.
Listy kandydatów na kierunki studiów związane z pedagogiką, czy innymi naukami społecznymi z roku na rok stają się coraz krótsze. Dlaczego? Coraz mniej osób wierzy w to, że po ukończeniu takiego kierunku można znaleźć ciekawą i dobrze płatną pracę. Wychodząc naprzeciw światowym tendencjom i zapotrzebowaniu rynku edukacyjnego, poznańska uczelnia Collegium Da Vinci (dawne WSNHiD) uruchomiła kierunek Edukacja prorozwojowa - nowoczesną wersję starej pedagogiki. Kierunek, który ma kształcić kreatywnych, refleksyjnych, przedsiębiorczych nauczycieli; edukatorów, posiadających szeroką wiedzę i umiejętności praktyczne z dziedziny psychologii, socjologii i pedagogiki. Absolwenci Edukacji prorozwojowej, po ukończeniu specjalizacji Edukacja elementarna, uzyskają uprawnienia do podjęcia pracy zawodzie nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. Z kolei druga specjalizacja - Zarządzanie jakością życia człowieka, przygotuje ich do pracy w obszarze nowoczesnego doradztwa, wsparcia i profilaktyki.
Edukacja prorozwojowa to wyraz innowacyjnego spojrzenia na pedagogikę i jej znaczenie we współczesnym świecie. Dzięki wyjątkowemu treningowi kreatywności, empatii i ekspresji absolwenci kierunku zdobędą wyjątkowe zdolności twórczego myślenia, komunikacji i umiejętności budowania pozytywnych relacji międzyludzkich - dr Marta Holeksa, wykładowca.
Ken Robinson jest przekonany, że przy wyzwaniach, przed którymi stoimy, edukacja nie potrzebuje reformy - potrzebuje transformacji. Kluczem do tej transformacji nie jest standaryzacja edukacji, ale jej personalizacja. Edukacja prorozwojowa w Collegium Da Vinci jest tego najlepszym dowodem.