Czy warto dziś pracować w nauce? Czy ścieżka naukowa to dobry wybór dla kobiet? A wreszcie: czy dziewczyny mogą mieć równe szanse rozwijania swojej kariery badawczej w obszarze STEM, gdzie występuje znacząca luka płci? Na te pytania Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” odpowiada 3XTAK! Zapraszamy do udziału w projekcie „Dziewczyny do Nauki!”!
Zgodnie z analizą dostępną w systemie RAD-on (czerwiec 2024), kobiety stanowią 48% ogólnej liczby nauczycieli akademickich w Polsce, ale o ile w naukach humanistycznych i społecznych proporcja kobiet prowadzących badania naukowe wynosi 50%, o tyle w naukach ścisłych i technicznych (STEM) jest to zaledwie 33%, a w niektórych dyscyplinach (np. automatyka, elektronika, elektrotechnika) nawet poniżej 10%! Kobiety w STEM mają też mniejsze szanse na uzyskanie tytułu profesora. Dlatego Fundacja Edukacyjna Perspektywy, która jest wiodącą polską organizacją non profit wspierającą młodych ludzi w ich wyborach edukacyjnych i zawodowych, ze szczególnym naciskiem na różnorodność w dziedzinach STEM, przez projekt „Dziewczyny do Nauki!” będzie promować wybór nauki jako atrakcyjnej dla kobiet ścieżki zawodowej.
Zachęcając studentki i doktorantki zajmujące się dziedzinami ścisłymi i technicznymi do pozostania na uczelniach i w instytucjach badawczych, będziemy dążyć do stworzenia bardziej sprawiedliwego i równościowego środowiska naukowego. Chcemy doprowadzić do tego, by kobiety nie tylko miały równe szanse na rozwój swojej kariery badawczej w obszarze STEM, ale też by się wzajemnie wspierały, prowadziły wspólne badania naukowe i akcje społeczne – mówi dr Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
W projekt, finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wpisane są takie działania jak m.in.: promocja wkładu polskich naukowczyń w rozwój technologii i nauki; stworzenie sieci ambasadorek, dzięki której dojdzie do konsolidacji środowiska polskich naukowczyń wokół celu zwiększenia liczby młodych badaczek w obszarach, gdzie są one niedoreprezentowane; program mentoringowy dla młodych i doświadczonych naukowczyń.
Obecnie prowadzona jest rekrutacja ambasadorek do programu. To propozycja kierowana przede wszystkim do 50 młodych naukowczyń (doktorantki, doktorki na początku swojej kariery naukowej), których rolą będzie współorganizowanie (ze wsparciem merytorycznym i finansowym ze strony projektu) spotkań dla studentek i maturzystek na temat sensu, specyfiki oraz przebiegu kariery w nauce, a także roli, jaką grają tam kobiety. Uwaga, Ambasadorką projektu może zostać wyłącznie naukowczyni prowadząca badania w obszarze STEM. Formularz zgłoszenia tutaj. Termin zgłoszeń: 9 grudnia.
Korzyści:
Tytuł Ambasadorki programu Dziewczyny do Nauki
Udział w programie rozwojowym (spotkania i warsztaty online i stacjonarne)
Udział w sesjach mastermindowych
Możliwość wzięcia udziału w programie mentoringowym jako mentee
Możliwość podjęcia roli mentorki dla studentek zainteresowanych wejściem w świat nauki
Networking
Popularyzacja badań/ sylwetek kilkunastu wybranych Ambasadorek (np. w formie podcastów czy publikacji na stronie WWW i w Newsletterze Akademickim Perspektyw oraz w mediach)
Certyfikat udziału w programie
Udział w Perspektywy Women in Tech Summit 2025
Więcej: https://dziewczynydonauki.pl/
Projekt „Dziewczyny do Nauki! Zachęcanie kobiet do kariery badawczej w naukach technicznych i ścisłych” jest finansowany ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Nauki w ramach programu Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki.