Znajdź nas na    

Przełamując stereotypy - rozstrzygnięty

Zdjęcie autorstwa polskiego studenta fotografii, wybrane z ponad 600 zgłoszeń z całej Europy, zostało uznane za najlepsze w konkursie Unii Europejskiej „Przełamując stereotypy”.

Krzysztof Gołuch, z renomowanego Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Republika Czeska) zdobył uznanie jurorów obrazem starszego, niepełnosprawnego człowieka, siedzącego na wózku inwalidzkim i spoglądającego na „ścianę schodów”. To metafora barier i przejawów dyskryminacji, z jakimi ludzie zmagają się w swym codziennym życiu.

W tym tygodniu w Brukseli została otwarta wystawa przedstawiająca najlepsze zdjęcia konkursowe. Fotografie można przez najbliższe tygodnie oglądać przed siedzibą Komisji Europejskiej.

Europejski Konkurs Fotograficzny Za Różnorodnością rozpoczął się w marcu 2007 r. i został zorganizowany w ramach prowadzonej już od pięciu lat kampanii informacyjnej „Za Różnorodnością. Przeciw Dyskryminacji” oraz Europejskiego Roku Równych szans dla Wszystkich 2007. Celem konkursu było podniesienie świadomości wśród studentów na temat korzyści płynących
z różnorodności. Dzięki niemu Unia Europejska miała okazję poznać punkt widzenia młodych ludzi na temat dyskryminacji i sposobów jej postrzegania.

Międzynarodowe jury, w którym zasiedli fotograficy, profesorowie oraz eksperci w dziedzinie dyskryminacji, dokonało wyboru trzech najlepszych zdjęć. „Pierwsze wrażenie, jakie wywołuje zwycięskie zdjęcie, to świadomość ogromnej samotności i bezsilności. To właśnie bezgraniczna pustka i szorstkość przekazu przyciągają największą uwagę. Prezentując przejawy dyskryminacji, takie jak wiek i niepełnosprawność, fotografia przemawia do odbiorcy na poziomie wizualnym i emocjonalnym. Zmusza do refleksji i zachęca do reakcji i protestu wobec dyskryminacji.” – mówią członkowie jury.

Nora Krauss, niemiecka studentka Akademii Technik Artystycznych w Berlinie, zdobyła drugą nagrodę za fascynującą technikę fotografii oraz otwarte na interpretacje podejście do kwestii dyskryminacji. Zdjęcie przedstawia młodego człowieka, spoglądającego bezpośrednio na widza, stojącego nieruchomo na zatłoczonych schodach, otoczonego tłumem spieszących w różnych kierunkach ludzi na tle dynamicznego i kolorowego miasta.

Trzecie miejsce przypadło Mai Kurant, polskiej studentce Uniwersytetu Gdańskiego, która stworzyła kolaż składający się z 44 równych kwadratów. Każdy z nich przedstawia zdjęcie postaci pochodzącej z innego kraju z wypisanym słowem „inny” na różnych częściach ciała.
 
W konkursie mogli wziąć udział studenci szkół artystycznych, grafiki i projektowania komunikacyjnego, komunikacji wizualnej, projektowania mediów oraz innych pokrewnych dyscyplin. Przyjmowane były zgłoszenia indywidualne lub grupowe, a zadanie polegało na zobrazowaniu istoty różnorodności.

Łączna wartość nagród - 9.000 EUR - zostanie podzielona wśród zdobywców trzech pierwszych miejsc. Ponadto, matczyna szkoła zwycięzcy otrzyma dodatkowe wsparcie finansowe, aby promować podobne konkursy w przyszłości.

Celem Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich 2007 jest podniesienie świadomości wśród obywateli Unii Europejskiej na temat prawa do równego traktowania i życia wolnego od dyskryminacji. Te dwa hasła stanowią podstawowe filary UE. Rok zainicjuje również szerszą debatę na temat korzyści płynących z różnorodności zarówno dla społeczeństw europejskich jak i poszczególnych osób.
Podjęte w ramach Roku działania mają zapobiec aktom dyskryminacji, której ofiarą nadal pada wiele osób ze względu na płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub wyznanie, niepełnosprawność, wiek czy orientację seksualną. Wymienione przejawy dyskryminacji mogą być omawiane w kontekście europejskim.

Zwycięskie zdjęcia oraz więcej informacji na temat kampanii “Za Różnorodnością. Przeciw Dyskryminacji” oraz Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich 2007 dostępne są na stronach:

www.stop-discrimination.info
http://equality2007.europa.eu

« powrót
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Polityka Prywatności