Znajdź nas na    

Międzynarodowy projekt, który wprowadza przedsiębiorczość akademicką na nowy poziom

Screenshot_31

Dzięki technologiom i kulturze startupów młodzi ludzie nie muszą czekać na „odpowiedni moment” – już w czasie studiów mogą eksperymentować, testować pomysły i wchodzić w świat innowacji. Międzynarodowy projekt 4InnoPipe2, realizowany w Polsce przez Akademię Leona Koźmińskiego, pokazuje, że przedsiębiorczość akademicka może być stylem życia, a uczelnia to najlepsze miejsce, by rozpocząć własną ścieżkę w biznesie.

4InnoPipe2 (Strengthening Innovation Pipelines – Impactful Universities 2.0) to europejska inicjatywa wspierana przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), której celem jest wzmocnienie ścieżek rozwoju innowacji – od pomysłu w środowisku akademickim, aż po wprowadzenie produktu czy usługi na rynek. Projekt angażuje uczelnie, firmy, instytucje publiczne i organizacje branżowe z całej Europy, tworząc międzynarodową przestrzeń współpracy i wymiany doświadczeń.

W Polsce program prowadzony jest przez Akademię Leona Koźmińskiego i kierowany do studentów, którzy chcą rozwijać kompetencje przedsiębiorcze w praktyce. – Czas studiów to moment, w którym można – i warto – próbować. Nie trzeba czekać na dyplom, aby działać w biznesie. To najlepszy czas, by zdobywać doświadczenia, budować sieć kontaktów, poznawać zasady innowacyjności i zrównoważonego przywództwa – zwraca uwagę dr Monika Sońta, koordynatorka projektu, adiunktka w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym.

4InnoPipe2 promuje przedsiębiorczość jako styl życia (lifestyle) – codzienną postawę otwartości na pomysły, gotowości do testowania rozwiązań i odwagi w podejmowaniu wyzwań. Metodyka projektu opiera się na Collaborative Innovation Networks – podejściu, które łączy myślenie systemowe, społeczne usieciowienie i wzorce współpracy w ekosystemie innowacji.

4InnoPipe2 to projekt, który otwiera drzwi do świata innowacji, pokazując, że przedsiębiorczość akademicka może być początkiem długiej i satysfakcjonującej drogi zawodowej. Chcemy, by młodzi ludzie zobaczyli, że to, co dziś testują na uczelni, jutro może stać się realnym biznesem – mówi prof. Mariola Ciszewska-Mlinarič, Prorektorka ds. Współpracy z Zagranicą i ESR oraz Dziekan Kolegium Zarządzania.

Projekt ma wymiar międzynarodowy i interdyscyplinarny. Studenci z różnych krajów pracują razem nad wyzwaniami biznesowymi, inspirując się nawzajem i czerpiąc z odmiennych perspektyw. W efekcie powstają rozwiązania, które uwzględniają lokalne konteksty, ale mają potencjał globalnego zastosowania.

Projekt w Polsce realizowany jest we współpracy z partnerami takimi jak Miasto Łódź, Fundacja Perspektywy, Bank BNP Paribas oraz z firmami z sektora spożywczego i farmaceutycznego. W skład Advisory Board wchodzą wybitni eksperci związani z międzynarodowym ekosystemem innowacji:

Z perspektywy biznesu, zaangażowanie w tego typu projekty to nie tylko inwestycja w przyszłość rynku pracy, ale także szansa na współtworzenie ekosystemu innowacji, który łączy naukę, technologię i praktykę. Jestem przekonany, że to właśnie w takich środowiskach rodzą się rozwiązania, które mają potencjał zmieniać świat
podkreśla Cezary Broda.

Zarządy firm dostrzegają, że przedsiębiorczość czy innowacyjność są niezbędnymi kompetencjami pracowników w każdym dziale. Organizacje, które doceniają i inwestują w te obszary osiągają prawie 20% wyższe wyniki finansowe niż organizacje, które ignorują te obszary (McKinsey, 2025) – zaznacza Jarosław Fotyga.

Przygotowujemy się właśnie do zorganizowania lokalnego hackathonu w ramach inicjatywy DigiEduHack (https://digieduhack.com/challenges/innoedu-hack). W dniach 14–15 listopada ponad 150 uczestników będzie pracować nad rozwiązaniami dotyczącymi przyszłości edukacji. W ramach projektu organizujemy także szereg hybrydowych tzw. Masterclasses, o których więcej informacji można znaleźć na stronie projektów sekcji „News”: https://4innopipe.fi/news/ - dodaje dr Sońta.


opublikowano: 2025-10-27
« powrót
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Polityka Prywatności