Minister Kudrycka o założeniach reformy nauki i szkolnictwa wyższego
Założenia reformy systemu nauki i systemu szkolnictwa wyższego są zestawem propozycji, które zostaną poddane dyskusji ze środowiskiem naukowym - zapowiedziała w Krakowie minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka.
Według niej propozycje reform przygotowane przez resort przy
współudziale zespołu ekspertów reprezentujących środowisko
akademickie są odpowiedzią na postulaty zgłaszane od lat, a
których w ramach wcześniejszych reform nie udało się wdrożyć.
"Projekt założeń został zapisany na poziomie haseł, które będą
wypełniane treścią podczas debaty ze środowiskiem akademickim. Ta
dyskusja doprowadzi do najlepszych rozwiązań" - oceniła Kudrycka
podczas spotkania w Uniwersytecie Jagiellońskim.
Według niej jednym z założeń reformy jest likwidacja stopnia
naukowego doktora habilitowanego i zastąpienie go uprawnieniem
promotorskim nadawanym przez niezależną, centralną instytucję.
Zdaniem minister jest zgodne z praktyką stosowaną w większości
krajów Unii Europejskiej.
"W Europie zmiany w modelu kariery naukowej poszły w tym
kierunku, żeby ten próg uprawniał do bycia promotorem prac
naukowych, kierowania zespołem badawczym i dążenia do uzyskania
stopnia naukowego profesora. Wszystkie uprawnienia związane z tym
progiem powinny być związane z karierą akademicką" - zaznaczyła
minister.
Jak dodała, kryteria oceny przy nadawaniu uprawnień
promotorskich, które zastąpią habilitację będą zróżnicowane dla
trzech grup nauk: nauk technicznych, nauk o życiu i nauk o ziemi
oraz nauk humanistyczno-społecznych.
Minister Kudrycka odnosząc się do sposobów finansowania
szkolnictwa wyższego i nauki zaznaczyła, że algorytm służący do
rozdziału puli środków będzie utrzymany, ale zostaną wprowadzone
mechanizmy wyodrębniające i promujące najlepsze uczelnie i ich
jednostki organizacyjne. Jednostki takie będą miały status
"krajowych naukowych ośrodków wiodących", a uczelnie posiadające
wiele takich jednostek otrzymają status "okrętów flagowych".
"Najistotniejsze w polityce finansowania uczelni wyższych będzie
dofinansowywanie najlepszych, bez znaczenia na ich status:
publiczny lub niepubliczny" - zaznaczyła minister.
W założeniach reformy wprowadzone zostanie pojęcie stanu
spoczynku dla profesorów odchodzących na emeryturę, finansowanego
poza systemem emerytalnym. Naukowiec, który osiągnął odpowiedni
wiek mógłby korzystać z stanowiska profesora emerytowanego i nadal
aktywnie uczestniczyć w życiu uczelni.
Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Karol Musioł, który
uczestniczył w opracowaniu założeń reformy ocenił, że opiera się
ona na trzech zasadniczych filarach: finansowanie szkolnictwa
wyższego, kariera naukowa oraz kompetencje i uprawnienia władz
uczelni.
"Reformy są konieczne, muszą być wprowadzane równolegle
ze wzrostem finansowania szkolnictwa wyższego i nauki" - zauważył
prof. Musioł.
Dodał, że jedną z podstawowych zasad reformy będzie zniesienie
równego podziału pieniędzy i promowanie najlepszych ośrodków.
"Taki nowy algorytm będzie dywersyfikował szkolnictwo wyższe w
dobrą stronę, gdzie będzie się liczyła jakość nauczania i nauki" -
ocenił rektor UJ.
Odnosząc się do planów likwidacji habilitacji, prof. Musioł
uznał, że w obecnej formie, jako stopień naukowy, "przeżyła się w
Polsce". "Musi istnieć moment weryfikacji działalności naukowej
pomiędzy doktoratem, a profesurą. Jeżeli zrobimy to dobrze, to
poziom tej weryfikacji będzie wyższy od aktualnej habilitacji" -
dodał. (PAP)
ostatnia aktualizacja: 2008-05-12