Znajdź nas na    

Kudrycka: jesienią strategia reform w nauce i szkolnictwie wyższym

Jesienią mają być gotowe bliższe założenia niektórych zmian oraz szczegółowa strategia wdrożenia reform w sferze nauki i szkolnictwa wyższego - powiedziała w Toruniu minister Barbara Kudrycka.

"Myślę, że jesienią przedstawimy założenia np. dotyczące modelu kariery akademickiej czy zwiększenia innowacyjności i potencjału wdrożeniowego naszej nauki" - powiedziała na konferencji prasowej w Toruniu minister nauki i szkolnictwa. "Jesienią chcielibyśmy mieć też bardzo szczegółową strategię wdrożenia samych reform, rozpisaną na terminy i działy" - zaznaczyła Kudrycka.

Minister podkreśliła, że celowo najpierw przedstawiono ogólne założenia zmian, aby w toku konsultacji wypracować szczegółowe rozwiązania. Zaznaczyła, że są prowadzone debaty, uruchomiona została specjalna platforma internetowa, a do resortu wpłynęło wiele opinii od rad wydziałów i senatów uczelni. "Dyskusja jest twórcza i dużo pomysłów jest nam przedstawionych. Musimy zgromadzić je wszystkie i opracować socjologicznie, aby odpowiedzieć na pytanie, jak środowisko akademickie to ocenia. Przeprowadzimy też socjologiczne badania fokusowe, aby odpowiedziano nam na bardzo konkretne pytania" - mówiła Kudrycka. Zaznaczyła też, że część założeń reform w ogóle nie budzi kontrowersji, np. wprowadzenie systemu antyplagiatowego. Minister Kudrycka rozmawiała na temat reform z przedstawicielami środowisk naukowych województwa kujawsko- pomorskiego.

Jak przyznała, zaciekawiła ją zgłoszona w czasie debaty propozycja, aby utrzymać habilitację, a procedurę uzyskiwania uprawnień promotorskich wprowadzić jako alternatywną. To zainteresowani - według tej koncepcji - mieliby decydować o wyborze procedury. Projekt założeń reformy został oficjalnie przedstawiony w kwietniu. Zakłada on m.in. likwidację stopnia naukowego doktora habilitowanego i wprowadzenie zamiast tego certyfikatów samodzielnego pracownika naukowego dla doktorów z odpowiednim dorobkiem. Ponadto MNiSW chce, aby na stanowiska kierowników katedr, instytutów i innych jednostek organizacyjnych zawsze przeprowadzane były konkursy, a funkcje te były sprawowane w sposób kadencyjny. Powstać mają "kierunki flagowe", najlepsze kierunki w danej dziedzinie, które otrzymają dodatkowe wsparcie. W przyszłości nakłady na naukę mają być rozdzielane w mniejszym stopniu na tzw. działalność statutową, a w większym na zasadzie konkursów w postaci grantów na konkretną działalność badawczą. (PAP)

ostatnia aktualizacja: 2008-06-13
« powrót
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Polityka Prywatności