Kudrycka: jesienią strategia reform w nauce i szkolnictwie wyższym
Jesienią mają być gotowe bliższe założenia niektórych zmian oraz szczegółowa strategia wdrożenia reform w sferze nauki i szkolnictwa wyższego - powiedziała w Toruniu minister Barbara Kudrycka.
"Myślę, że jesienią przedstawimy założenia np. dotyczące modelu
kariery akademickiej czy zwiększenia innowacyjności i potencjału
wdrożeniowego naszej nauki" - powiedziała na konferencji prasowej
w Toruniu minister nauki i szkolnictwa.
"Jesienią chcielibyśmy mieć też bardzo szczegółową strategię
wdrożenia samych reform, rozpisaną na terminy i działy" -
zaznaczyła Kudrycka.
Minister podkreśliła, że celowo najpierw przedstawiono ogólne
założenia zmian, aby w toku konsultacji wypracować szczegółowe
rozwiązania. Zaznaczyła, że są prowadzone debaty, uruchomiona
została specjalna platforma internetowa, a do resortu wpłynęło
wiele opinii od rad wydziałów i senatów uczelni.
"Dyskusja jest twórcza i dużo pomysłów jest nam przedstawionych.
Musimy zgromadzić je wszystkie i opracować socjologicznie, aby
odpowiedzieć na pytanie, jak środowisko akademickie to ocenia.
Przeprowadzimy też socjologiczne badania fokusowe, aby
odpowiedziano nam na bardzo konkretne pytania" - mówiła Kudrycka.
Zaznaczyła też, że część założeń reform w ogóle nie budzi
kontrowersji, np. wprowadzenie systemu antyplagiatowego.
Minister Kudrycka rozmawiała na temat reform z
przedstawicielami środowisk naukowych województwa kujawsko-
pomorskiego.
Jak przyznała, zaciekawiła ją zgłoszona w czasie
debaty propozycja, aby utrzymać habilitację, a procedurę
uzyskiwania uprawnień promotorskich wprowadzić jako alternatywną.
To zainteresowani - według tej koncepcji - mieliby decydować o
wyborze procedury.
Projekt założeń reformy został oficjalnie przedstawiony w
kwietniu. Zakłada on m.in. likwidację stopnia naukowego doktora
habilitowanego i wprowadzenie zamiast tego certyfikatów
samodzielnego pracownika naukowego dla doktorów z odpowiednim
dorobkiem. Ponadto MNiSW chce, aby na stanowiska kierowników
katedr, instytutów i innych jednostek organizacyjnych zawsze
przeprowadzane były konkursy, a funkcje te były sprawowane w
sposób kadencyjny. Powstać mają "kierunki flagowe", najlepsze
kierunki w danej dziedzinie, które otrzymają dodatkowe wsparcie. W
przyszłości nakłady na naukę mają być rozdzielane w mniejszym
stopniu na tzw. działalność statutową, a w większym na zasadzie
konkursów w postaci grantów na konkretną działalność badawczą. (PAP)
ostatnia aktualizacja: 2008-06-13