„Uczelnie dla studentów”, czyli studenci wobec reformy
Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej przedstawia swoje stanowisko wobec założeo reformy szkolnictwa wyższego zaproponowanych przez Minister Barbarę Kudrycką. Główną osią stanowiska jest „Studenckie 10 Punktów”.
Jako ustawowa reprezentacja studentów domagamy się obalenia archaicznego systemu kształcenia, który dziś istnieje przede wszystkim dla kadry akademickiej, a nie dla studentów. Choć reforma naszym zdaniem zmierza we właściwym kierunku , to nie uwzględnia ona zniesienia największych barier, jakimi są standardy nauczania i kierunki studiów.
To spuścizna poprzedniego systemu, która powoduje, że student jest zmuszony uczęszczać na przedmioty, w żaden sposób niesłużące jego rozwojowi osobistemu, czy zdobywaniu kompetencji koniecznych na rynku pracy. Ten system sprzyja w pierwszej kolejności tworzeniu „etatów” nauczycieli akademickich.
Nie chcemy kształcić się w karykaturalny sposób – z jednej strony oparty o sztywne standardy, które w Europie oprócz naszego państwa obowiązują tylko w Rosji; z drugiej strony zaś przykryty płaszczem norm europejskich wyznaczanych przez Proces Boloński. Nie chcemy aby efekty naszych studiów były mierzone ilością godzin spędzonych na wykładach, prowadzonych przez utytułowanych profesorów. Oczekujemy aby nasze studia dawały nam wymierne efekty kształcenia, umiejętności pozwalające odnaleźd swoje miejsce na rynku pracy a także były spójne z naszymi zainteresowaniami.
Kolejnym filarem reformy powinna być zmiana finansowania studiów. Kategorycznie protestujemy przeciw temu, aby jakiekolwiek założenia reformy doprowadziły do zmniejszenia nakładów na szkolnictwo wyższe, które i tak są jednymi z najniższych w Europie. Jednocześnie domagamy się zmiany sposobu dystrybuowania środków finansowych do uczelni. Środki publiczne powinny iść za studentem, a w wyniku jego decyzji być kierowane do uczelni. Dotacje podmiotowe, czyli trafiające z góry do poszczególnych uczelni nie motywują do rozwoju oraz tłumią zdrową konkurencję. Ponadto w naszym przekonaniu istotnym jest, aby uczelnie niepubliczne miały równe prawa w walce o najlepszych studentów. Są one elementem systemu szkolnictwa wyższego niezbędnym dla zapewnienia konkurencji w sektorze.
Reformy wymaga także system stypendiów oraz kredytów studenckich. Kredyty studenckie, które miały zrewolucjonizować system pomocy materialnej, są obecnie mało popularne i nie służą najbiedniejszym, m.in. z powodu wysokich progów poręczeń oraz sztywnych reguł spłat kredytu.
Trzeci z podstawowych filarów, które proponujemy, to upodmiotowienie studenta w szkolnictwie wyższym. Związane jest z tym kilka bardzo ważnych założeń, które Ministerstwo dostrzegło i zaproponowało m.in. wprowadzenie obowiązkowych szkoleń z zakresu praw i obowiązków studenta dla studentów I roku. Konieczne są też rozwiązania, które zabezpieczą studenta przed nieuczciwymi praktykami ze strony uczelni oraz sprawią, że ruch studencki będzie dużo bardziej niezależny. W publikowanym stanowisku przedstawiamy też szereg autorskich rozwiązań, zgłaszamy uwagi do już zaproponowanych postulatów oraz wyrażamy gotowość do współpracy w dalszych etapach tworzenia reformy.
„Studenckie 10 punktów”
1. Reforma procesu kształcenia – likwidacja kierunków studiów, wprowadzenie elastycznych ścieżek kształcenia, oparcie programów studiów na Krajowych Ramach Kwalifikacji, efektach kształcenia. Jedyną przeszkodą dla możliwości samodzielnego kreowania programów studiów – negatywna ocena instytucjonalna
2. Reforma polityki kadrowej – likwidacja minimów kadrowych
3. Zwiększenie dostępności do szkolnictwa wyższego w oparciu o zmianę zasad finansowania studiów jako alternatywa dla odpłatności za drugi i kolejny kierunek studiów. Rzeczywiste zwiększenie dostępności możliwe po uprzednim spełnieniu następujących zasad:
a) Środki publiczne powinny iść za studentem, a w wyniku jego decyzji kierowane do uczelni,
b) Środki powinny trafiać także na uczelnie niepubliczne, by umożliwić istotnej części studentów studiów dziennych bezpłatne kształcenie,
c) Powinien zostać stworzony mechanizm gwarantujący zachowanie liczby bezpłatnych miejsc na studiach przynajmniej na dotychczasowym poziomie,
d) Powinny zostać wprowadzone Krajowe Ramy Kwalifikacji, z uwzględnieniem likwidacji kierunków studiów, która zniweluje problemy związane z obecnym procesem kształcenia, będące jednym z głównych powodów podejmowania studiów na kolejnych kierunkach,
e) Samodzielnym instrumentem do rozliczania bezpłatnego toku studiów nie mogą być punkty ECTS.
4. Zmiana sposobu dystrybucji środków na pomoc materialną
5. Likwidacja stypendium „naukowego” w dotychczasowym kształcie – wprowadzenie stypendium za osiągnięcia uczelniane (średnia ocen tylko jednym z kryteriów)
6. Gruntowna reforma kredytów studenckich
a) Stworzenie Państwowego Funduszu Poręczeń kredytów i pożyczek studenckich.
b) Możliwość wyboru różnej wysokości przyznanego kredytu
c) Wprowadzenie progresywnej metody spłaty kredytu
7. Stworzenie mechanizmów zabezpieczających studentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony uczelni
a) Stworzenie zamkniętego katalogu usług edukacyjnych, za które uczelnia publiczna i niepubliczna może pobierać opłaty
b) Wprowadzenie obowiązkowych powszechnych i szczegółowych umów dotyczących świadczenia usług edukacyjnych zawieranych między studentami i uczelnią
c) Wprowadzenie ustawowych odsetek za nieterminowe wypłacanie świadczeń z winy uczelni
8. Zachowanie zasady obowiązku dokumentowania przebiegu studiów na życzenie studenta w dokumencie będącym jego własnością i stale w jego dyspozycji
9. Zmiany regulacji na rzecz niezależności ruchu studenckiego w Polsce
a) Zmiana sposobu finansowania oraz rozliczania PSRP. Konieczne jest ustawowe ustalenie stałej kwoty uzależnionej od liczby studentów, według której finansowana byłaby działalność PSRP, waloryzowana o czynnik inflacji.
b) Zastosowanie wobec PSRP przepisów analogicznych do KRASP (art. 54 ust. 3 ustawy PSW.)
c) Określenie stałej części budżetu uczelni na cele studenckie
10. Obowiązek pisemnych odpowiedzi organów uczelni na zapytania organów PSRP w indywidualnych sprawach studentów.
ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Ostatnie:
10.07.2009 2:18
Dodał(a): ~ja student
Tak dalej PSRP, a może w końcu wyjdziemy ze szkolnictwa odgórnie planowanego i tak jak kiedyś gospodarkę centralnie sterowana zastąpiono wolnym rynkiem tak teraz szkolnictwo będzie mogło zamknąć etam minionego systemu