Kierunki zamawiane - to nie był dobry pomysł?
"Dziennik Gazeta Prawna" informuje, że rządowy program kierunków zamawianych - o kluczowym znaczeniu dla gospodarki - poniósł spektakularną klęskę. Okazuje się, że spośród tych, którzy rozpoczęli studia licencjackie, zaledwie 20% ukończyło studia i uzyskało tytuł naukowy.
Niebawem dowiemy się, jak wygląda sytuacja na studiach inżynierskich, ale jak przewiduje dziennik, może być jeszcze gorzej. Za przykład podaje Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Głogowie, gdzie spośród 130 osób, które przyjęto na automatykę i robotykę studiuje zaledwie 17.
Prezes Stowarzyszenia Edukacja dla Przedsiębiorczości - prof. Lesław Piecuch ocenia: "20 proc. absolwentów programu, na który przeznaczono tak dużo pieniędzy, to bardzo słaby wynik". Program studiów dla pilotażowego rocznika kosztował 53 miliony złotych.
Jako przyczyny tej porażki, eksperci uznają fakt, że resort nauki nie stawiał uczelniom żadnych wymogów dotyczących przyjmowanych kandydatów. A szkołom zależało na zwiększeniu liczby studentów, więc przyjmowały na studia zamawiane także osoby, które miały słabe wyniki maturalne z matematyki.
Przedstawiciele ministerstwa bronią jednak programu. "Efekty pilotażu oceniamy na bieżąco. Należy je rozpatrywać w sposób integralny z całym programem kierunków zamawianych. Najważniejsza wartość to znaczący wzrost popularności kierunków i uczelni technicznych, a także poprawa jakości i atrakcyjności kształcenia na kierunkach zamawianych jest sukcesem" - mówi rzecznik resortu - Bartosz Loba.
Jego zdaniem, efektem programu będzie wzrost liczby maturzystów, którzy podejmują studia na kierunkach ścisłych. W ubiegłorocznej rekrutacji więcej osób ubiegało się o studia na politechnikach niż na uniwersytetach - odpowiednio 3,9 i 3,5 kandydata na jedno miejsce.
Kierunki zamawiane - to kierunki studiów matematycznych, przyrodniczych i technicznych, które zostały uznane przez ekspertów, jako strategiczne dla rozwoju polskiej gospodarki. Projekty, zgłaszane do konkursu, który organizuje MNiSW, mają szansę dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu IV, Poddziałania 4.1.2, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Główną ideą programu jest zwiększenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla gospodarki opartej na wiedzy (kierunkizamawiane.pl).
(PAP)
ostatnia zmiana: 2011-10-13