Zdaniem ekspertów należy podwoić wysiłki w kierunku zwiększania kompetencji polskich absolwentów, tak by mogli konkurować w coraz bardziej rywalizacyjnym środowisku globalnego rynku pracy i inwestycji.
Bardzo ważne jest to, by uczelnie dostosowywały programy nauczania do wymogów pracodawców – zarówno teraz, jaki i w przyszłości. Jak? Jeszcze intensywniej współpracując z firmami działającymi na rynku i czerpiąc z doświadczeń zachodnich uczelni - apelują inwestorzy zrzeszeni w ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych).
Jak wskazują specjaliści, antidotum na niskie przystosowanie kwalifikacji młodych ludzi do realnych
potrzeb pracodawców powinna być
intensyfikacja współpracy na linii biznes – uczelnie. Taka współpraca powinna odbywać się
zarówno na poziomie codziennego współdziałania, jak i strategicznego planowania
kilka lat do przodu. Przykładem tego typu kooperacji są liczne inicjatywy
podejmowane przez inwestorów zrzeszonych w ABSL. Ich celem jest dostosowanie
profilu polskich absolwentów do aktualnych oraz przyszłych potrzeb biznesu.
I
tak, przedstawiciele centrum Infosys zasiadają w Radach Biznesu Uniwersytetu
Łódzkiego oraz aktywnie wspierają finansowanie inicjatyw akademickich, jak
również kół naukowych. Firma regularnie organizuje również warsztaty i wykłady
oraz różne programy stażowe. Dzięki temu młodzi ludzie poznają realia
biznesu oraz mają szanse na wykształcenie tych umiejętności, dzięki którym z
sukcesem mogą odnaleźć się na rynku pracy.
Wiele programów partnerskich realizuje firma Capgemini, która współpracuje, m.in. z Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie i Katowicach, Akademią Górniczo – Hutniczą, Uniwersytetami Śląskim i Opolskim czy Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie. W ramach współpracy firma organizuje akademie biznesowe, programy ambasadorskie, staże, ale też wykłady, które obejmują takie zagadnienia, jak komunikacja międzynarodowa, outsourcing, czy finanse i księgowość.
Sama współpraca z przedstawicielami biznesu to jednak za mało. Zdaniem inwestorów, intensyfikacja powinna przebiegać między innymi w zakresie współpracy między samymi ośrodkami akademickimi.
Na rynku akademickim powinno być więcej partnerskich inicjatyw uczelnianych, które umożliwiałyby młodym ludziom studiowanie w różnych szkołach wyższych, takich jak np. program MOST. Program ten umożliwia studiowanie przez semestr lub cały rok akademicki na jednym z dziewiętnastu polskich ośrodków akademickich. Na świecie są jednak uniwersytety idące o krok dalej i oferujące młodym ludziom zdobycie dyplomu nawet na innym kontynencie.
Ciekawą inicjatywą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie jest projekt "Akademia Edukacji Menedżerskiej - kafeteria edukacyjna dla licealistów". Projekt ten skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski i ma na celu naukę zagadnień z obszarów ekonomii i zarządzania. Zajęcia mają charakter on-line i są bezpłatne.
Jakiego absolwenta chcieliby zatrudniać polscy pracodawcy? Takiego, który jest przygotowany do funkcjonowania w nowoczesnych środowisku pracy, potrafi analizować dane, posiada zdolności prezentacji własnych pomysłów i umie pracować w grupie. Studenci są jednak coraz bardziej świadomi, że karierę zawodową należy zacząć planować jak najwcześniej i już na studiach zdobywać tak cenione przez pracodawców doświadczenie.