Koncepcja dostępu do studiów wyższych nie
obejmuje wyłącznie prawa kandydata do wstępu
na uczelnię i wyboru kierunku, ale również
obejmuje tak zwany wymiar społeczny, który ma
polegać na większym zróżnicowaniu populacji
studentów pod względem ich pochodzenia
społecznego. W praktyce oznacza to, że polityka
edukacyjna powinna skupiać się na usuwaniu
przeszkód dla kandydatów z defaworyzowanych
grup społecznych.

Prawie wszystkie kraje
sformułowały cele ogólne dotyczące wstępu
na studia, jednak tylko osiem z nich wskazało
konkretne cele dla poszczególnych grup
studentów. Warto podkreślić, że kraje te określają
bardzo różne grupy jako defaworyzowane. Na
przykład we Wspólnocie Flamandzkiej (Belgia)
cel taki jest określony dla dzieci rodziców,
którzy nie mają wyższego wykształcenia.
Z kolei Finlandia koncentruje się na zwiększeniu
udziału mężczyzn w populacji studentów, a Litwa
deklaruje chęć zwiększenia odsetka kobiet na
kierunkach matematycznych i ścisłych.
Monitorowanie cech charakterystycznych populacji studentów różni się zasadniczo w poszczególnych krajach,
a zbierane dane nie są wykorzystywane w sposób optymalnyMimo iż niemal wszystkie kraje zbierają podstawowe dane dotyczące studentów, takie jak: wiek i płeć, to typ
danych analizowanych w dłuższych przedziałach czasowych jest bardzo różny w poszczególnych krajach.
Rodzaj i poziom kwalifikacji uzyskanych przed rozpoczęciem studiów wyższych to jeden z najczęściej
monitorowanych aspektów. Natomiast rzadko brany jest pod uwagę status etniczny, kulturowy i językowy
populacji studentów.
Zebrane dane dotyczące populacji studentów nie zawsze są wykorzystywane w sposób optymalny. Na przykład
aż 19 systemów edukacji nie dysponowało danymi prezentującymi zmiany w populacji studentów w latach
2002/03-2012/13, poza tymi najprostszymi prezentującymi liczbę studentów czy też ich płeć.
Uczelnie rzadko otrzymują dodatkowe środki finansowe na poprawie nie dostępności studiów wyższych
Pomimo ambitnych deklaracji poszczególnych krajów uczelnie rzadko otrzymują dodatkowe środki finansowe na
poprawienie dostępności do studiów wyższych. Tylko dwa kraje, Irlandia i Zjednoczone Królestwo, przyznają większe finansowanie tym uczelniom, które rekrutują więcej studentów z niedostatecznie reprezentowanych grup społecznych i wspierają ich podczas całego toku studiów.
Studia w niepełnym wymiarze są często dla studentów droższe niż programy realizowane w pełnym wymiarze 
Ułatwianie dostępu do studiów wyższych nie
gwarantuje, że wszyscy studenci pomyślnie
je ukończą. Podczas gdy konkretne cele
odnoszące się do wspierania studentów
w procesie kształcenia nie są zbyt powszechnie
formułowane, poszczególne kraje często
wyznaczają cele odnoszące się do ograniczenia
niepowodzeń w nauce i zapewniają wsparcie
tym studentom, którzy pozostają na uczelni.
26 systemów szkolnictwa wyższego stosuje
instrumenty zachęcające studentów do
ukończenia studiów w terminie. W systemach
tych studenci są np. proszeni o wnoszenie
opłat za studia lub opłat administracyjnych tylko
w przypadku, gdy przekroczą przewidziany czas
nauki. Inny sposób to ograniczenie wsparcia
dla studentów wyłącznie do okresu nauki
przewidzianego dla danego kierunku studiów.
Połowa krajów europejskich stosuje instrumenty finansowe zachęcające uczelnie do zwiększania liczby studentów kończących studia w terminie
Oprócz bezpośredniego wsparcia finansowego
dla studentów, kraje oferują także zachęty
finansowe dla samych uczelni, które stosują
politykę wspierania studentów w procesie
kształcenia. Jednak zachęty tego typu stosuje
tylko połowa krajów, w pozostałych ograniczenie
liczby studentów przedwcześnie kończących
studia nie ma związku z przyznawanymi uczelni
środkami finansowymi.
Studia w niepełnym wymiarze są często dla studentów droższe niż programy realizowane w pełnym wymiarze
Oferowanie studentom elastycznego podejścia
do trybu nauki, na przykład poprzez możliwość
studiowania w niepełnym wymiarze, czy kształcenie
na odległość często wpływa pozytywnie zarówno na
liczbę kandydatów podejmujących studia, jak i na
odsetek studentów pomyślnie kończących naukę.
Większość krajów europejskich oferuje studentom
różne możliwości jeśli chodzi o organizację studiów.
Mimo iż możliwość studiowania w niepełnym
wymiarze powinna stanowić ułatwienie dla tych,
którzy nie mogą studiować w pełnym wymiarze,
to jednak wiąże się to z wyższymi kosztami.
W 12 systemach szkolnictwa wyższego podjęcie
studiów w niepełnym wymiarze oznacza wyższe
wydatki w porównaniu z kosztami studiów
tradycyjnych. Wyższym opłatom ponoszonym
przez studentów często towarzyszy niższy wymiar
dostępnego wsparcia finansowego (np. stypendiów,
pożyczek, itp.).
W 17 systemach szkolnictwa wyższego pracodawcy są angażowani w proces przystosowania programów kształcenia do potrzeb rynku pracy
Zarówno politycy edukacyjni, jak i same uczelnie
kładą duży nacisk na zapewnianie absolwentom
sukcesu w ich pomyślnym wejściu na rynek pracy.
Podejmowane działania to m.in.: opracowywanie
programów studiów pod kątem potrzeb rynku pracy,
jak również wyposażanie studentów w umiejętności
aktywnego poszukiwania i zdobywania zatrudnienia.
Angażowanie pracodawców i przedstawicieli biznesu
w proces tworzenia programów nauczania, to jeden
ze sposobów dostosowywania programów studiów
do potrzeb rynku pracy. Pracodawcy aktywnie
uczestniczą w opracowywaniu programów studiów,
kształceniu studentów oraz kierowaniu uczelnią w 17
systemach szkolnictwa wyższego.
Agencje odpowiedzialne za proces zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym rzadko analizują zagadnienia związane
z dostępem do studiów, zapobieganiem niepowodzeniom w nauce i szansami na zatrudnienie absolwentów
Podczas analizowania zagadnień związanych z dostępem do studiów, zapobieganiem niepowodzeniom w nauce
czy też szansami absolwentów na zatrudnienie, agencje odpowiedzialne za proces zapewniania jakości w
szkolnictwie wyższym rzadko biorą pod uwagę profil studenta. Na przykład, agencje mają obowiązek oceniania
systemu rekrutacji studentów, ale nie analizują, w jaki sposób dany system wpływa na szanse kandydatów z grup
defaworyzowanych na podjęcie studiów.
Podobnie proces zapewniania jakości może obejmować analizę odsetka
studentów kończących z sukcesem studia wyższe, ale powody dla których część studentów przedwcześnie
kończy naukę są rzadko analizowane. Jak dotąd w żadnym kraju nie analizuje się szans zatrudnienia absolwentów
w zależności od tego z jakiej grupy społecznej pochodzą. W związku z tym brakuje danych pozwalających ocenić
wpływ czynników związanych z pochodzeniem społecznym studentów (takich jak niskie dochody rodziców czy też
przynależność do mniejszości etnicznej) na ich szanse na rynku pracy, podczas gdy wiadomo już, że jest to jeden
z czynników decydujących o podjęciu studiów, czy też pomyślnym ukończeniu cyklu kształcenia.
źródło: Eurydice, raport „Modernizacja szkolnictwa wyższego w Europie: dostęp do studiów, przeciwdziałanie niepowodzeniom w nauce i szanse na zatrudnienie”.