Znajdź nas na    

Kosztowna kariera młodego filmowca

Strona www: swps.pl/

Grupa absolwentów SWPS postanowiła sprawdzić, z jakimi problemami w rozwoju kariery zawodowej spotkają się artyści. Studentom szkoły filmowej oraz profesjonalistom zadali pytania na temat specyfiki funkcjonowania w branży filmowej. Teraz będą ich wspierać w osiąganiu sukcesów.

Aleksandra Zienowicz, Ewa Serwotka i Kamil Radomski ukończyli studia psychologiczne w SWPS – najpierw magisterskie, a następnie z psychologii sportu. Uważają, że praca artysty przypomina pracę sportowca. Postanowili przeprowadzić wywiady z 30 studentami Wydziału Aktorskiego  Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz 30 zawodowymi aktorami, reżyserami, operatorami i producentami. Ich naukowym opiekunem była Aleksandra Pogorzelska, absolwentka i wykładowca SWPS.

– Analiza przeprowadzonych wywiadów wykazała, że jednym z największych problemów, na które napotykają studenci szkoły filmowej jest presja związana zarówno z natłokiem uczelnianych obowiązków, jak i ze strony środowiska branżowego – opowiada Aleksandra Pogorzelska, która czuwała nad merytoryką projektu. – Badani przyznali się do trudności związanych z radzeniem sobie ze stresem, zachowaniem równowagi między życiem zawodowym i osobistym. Studenci mówili nam o obciążeniach wynikających z rozdwojenia między oczekiwaniami ze strony kadry dydaktycznej a potrzebą autentyczności i zachowania własnych wizji – uzupełnia Pogorzelska.

Młodzi artyści przyznali, że potrzebują wsparcia w procesie budowania pewności siebie, wzmacniania poczucia własnej wartości, skutecznej komunikacji z wykładowcami, efektywnej pracy zespołowej, opanowania technik koncentracji, efektywności działania w grupie, umiejętności wyznaczania i koncentracji w realizowaniu celów.

W związku z tym badacze postanowili stworzyć dla nich projekt pod hasłem „Psychologia osiągnięć dla świata filmu”. Pracują również nad programem wsparcia psychologicznego, dzięki któremu łatwiej będzie wśród młodych artystów o debiut. Cele programu to poprawa umiejętności radzenia sobie ze stresem, komunikowania się z ekipą na planach filmowych czy utrzymania zdrowej równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym.

– W moim odczuciu praca z psychologiem pozwala oswoić abstrakcyjny świat pracy aktorskiej i pomaga utrzymać równowagę psychiczną stabilność wobec ciągłego poddawania się ocenie czy ciągłej autoprezentacji – opowiada Paulina Gałązka z Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera, która brała udział w projekcie.

– Takie inicjatywy są bardzo potrzebne, gdyż praca w branży filmowej wymaga olbrzymiej elastyczności, jest bardzo obciążająca psychicznie – uważa Marcin Dorociński, aktor filmowy i teatralny, który wspiera inicjatywę. – Dzięki prowadzonym badaniom ich autorzy poznają specyfikę funkcjonowania w zawodzie, co pozwala na zaadaptowanie narzędzi psychologicznych na potrzeby studentów szkół filmowych, co z kolei przełoży się na jakość ich pracy poza murami uczelni. Budowanie adekwatnej pewności siebie, efektywna komunikacja czy strategia radzenia sobie ze stresem, który jest nierozłącznym elementem pracy w świecie filmu, to umiejętności, które młodzi filmowcy powinni wynieść ze studiów – przekonuje Dorociński.

Pomysł na projekt powstał w 2010 r. przy okazji rozmów ze studentami pracującymi przy wspólnym projekcie filmowym. Realizacja projektu trwała od listopada 2011 r. do maja 2012 r. Wyniki posłużą jako materiał do zbudowania ścieżki kształcenia w SWPS dla psychologów pracujących z artystami, sportowcami i biznesmenami, a więc ludźmi, dla których osiąganie sukcesów jest stałym elementem rozwoju zawodowego.

opublikowano: 2012-07-25
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Polityka Prywatności