W czwartek 28 maja 2015 wystartowała rekrutacja na studia 2015/2016. Uniwersytet Jagielloński jest najstarszą uczelnią w Polsce ale równocześnie nowoczesną, wychodzącą naprzeciw zmianom zachodzącym we współczesnym świecie. Uniwersytet odpowiada na oczekiwania kandydatów oraz na nowe trendy pojawiające się na rynku pracy, stąd co roku wzbogaca swoją ofertę studiów. Co nowego w tym roku?
Studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie:
prowadzone w języku polskim:
Kierunek studiów Chemia medyczna bazuje na solidnych podstawach z zakresu chemii oraz dodatkowo obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu nauk biologicznych, medycznych i farmaceutycznych pozwalających poznać i zrozumieć podstawowe aspekty syntezy i identyfikacji związków aktywnych biologicznie, ich metabolizmu w organizmie, działania na poziomie molekularnym oraz zależności pomiędzy ich budową i aktywnością.
Absolwenci mogą podjąć pracę w przemyśle biotechnologicznym, farmaceutycznym, biomedycznym i dziedzinach pokrewnych oraz w zakładach przemysłowych o profilu chemicznym.
Podczas studiów studenci realizują kursy z wszystkich epok historycznych. Obowiązkowo wszyscy zaliczają zajęcia z historii starożytnej, archeologii Polski, historii średniowiecznej świata oraz Polski, historii powszechnej nowożytnej oraz Polski, historii XIX oraz XX wieku świata oraz Polski. Przygotowując się do pracy historyka studenci uczęszczają na zajęcia z nauk pomocniczych historii oraz vademecum historyka – zajęciach, które uczą pracy ze źródłami, ich oceną krytyczną, sposobem interpretacji. Bardzo istotne są zajęcia z odczytywania starych dokumentów. Studia uzupełniają lektoraty z łaciny oraz języka nowożytnego oraz wychowanie fizyczne.
Studenci realizują specjalność antropologia historyczna, przygotowującą do wyjaśniania i rozumienia zjawisk społecznych we współczesnym świecie lub jedną z trzech specjalizacji: dydaktyczną, przygotowującą do pracy nauczyciela, archiwistyczną przydatną w bibliotekach oraz archiwach, biohistorię – historię środowiskową.
Kierunek ma charakter krajoznawczy i interdyscyplinarny; należy zarówno do obszaru nauk społecznych, jak i humanistycznych, z obu czerpie wiedzę i strategie metodologiczne. Oprócz Rosji, największego podmiotu na tym terenie i jej stosunków z Ukrainą, program studiów penetruje tematykę „postradzieckich" krajów mniej znanych w polskiej i europejskiej przestrzeni edukacyjnej: wschodnioeuropejskich – Białorusi i Mołdawii, środkowoazjatyckich – Kazachstanu, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Tadżykistanu i Kirgistanu oraz kaukaskich – Azerbejdżanu, Gruzji i Armenii.
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku: studia eurazjatyckie będzie posiadał rzadką dziś orientację w realiach obszaru postradzieckiego i jego stosunkach z najbliższym otoczeniem. Dobra znajomość języka angielskiego i rosyjskiego pozwoli mu uczestniczyć w kontaktach biznesowych, turystycznych i politycznych (wynikających z partnerstwa jednostek samorządu czy instytucji państwowych) z krajami obszaru postradzieckiego. Może stać się cenionym pracownikiem dla firm zainteresowanych kontaktami z bardzo perspektywicznymi mniejszymi partnerami obszaru eurazjatyckiego, szczególnie w obliczu trudności w kontaktach handlowych z największymi importerami na Wschodzie.
prowadzone w języku rosyjskim:
Celem studiów jest zapewnienie szerokiej wiedzy dającej możliwość rozumienia międzynarodowych zjawisk politycznych, instytucji, idei oraz kultur. Studia te przeznaczone są dla osób, które mają zamiar pracować w sferze analityki strategicznej i politycznej, bezpieczeństwa, kultury, w organizacjach rządowych i pozarządowych, instytucjach międzynarodowych, agencjach rozwoju, mediach lub też w prywatnych firmach.
prowadzone w języku ukraińskim i polskim:
Program studiów realizowany jest w języku ukraińskim (przez cztery pierwsze semestry) oraz w języku polskim (dwa ostatnie semestry). Dodatkowo, program studiów przewiduje trzyletni intensywny kurs języka polskiego dla studentów zagranicznych i trzyletni lektorat języka ukraińskiego dla studentów polskojęzycznych w ramach modułu „Język specjalności".
Podczas studiów student pozna m.in. historię stosunków polsko – ukraińskich, historię kontaktów i wzajemnych wpływów kulturowych, formułę i charakter współpracy pomiędzy Polską i Ukrainą w okresie nowożytnym, specyfikę życia, kultury i wszechstronnego rozwoju społeczeństwa na pograniczu polsko – ukraińskim, a także metody badań nad pograniczem i sąsiedztwem polsko – ukraińskim. Student w ramach realizowanego programu ma również możliwość zapoznania się z kwestiami odnoszącymi się do integracji europejskiej Ukrainy, tranzycji systemowej w Polsce i na Ukrainie oraz współpracy obu kraju na poziomie ogólnoeuropejskim i międzynarodowym.
Absolwenci studiów I stopnia, mogą wykorzystać nabytą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pracy w polskich, ukraińskich oraz unijnych instytucjach publicznych (kulturalnych, społecznych, zarówno rządowych jak i pozarządowych).
Studia drugiego stopnia:
prowadzone w języku polskim:
Kierunek łączy pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu gospodarki przestrzennej i kształtowania środowiska w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju z intensywnym kształceniem w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii informacji geograficznej (systemy informacji geograficznej, teledetekcja, analiza przestrzenna, geowizualizacja) w gospodarowaniu przestrzenią. Ważnym elementem jest też przygotowanie absolwenta do wejścia na rynek pracy. W ramach kształcenia duży nacisk zostanie położony na wykorzystanie e-learningu.
Studia „e-gospodarka przestrzenna" są tworzone w ramach projektu „Technologie informacji geograficznej w gospodarce przestrzennej: innowacyjne studia w odpowiedzi na potrzeby rynku (E-GEO)", finansowanego ze środków funduszy norweskich oraz ze środków krajowych w ramach działania „Rozwój Polskich Uczelni" Fundacji Rozwoju Systemów Edukacji www.frse.org.pl. Projekt jest realizowany od lutego 2014 do maja 2016 r.
Celem kształcenia na kierunku Zarządzanie zasobami przyrody jest uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania i podejmowania właściwych decyzji środowiskowych. Absolwenci będą także posiadali pogłębioną wiedzę z dotyczącą ochrony przyrody, waloryzacji i oceny ryzyka środowiskowego. Moduły kształcenia zostały tak dobrane, aby absolwent dysponował aktualną wiedzą dotyczącą podstaw prawnych i systemu ochrony przyrody w Polsce oraz potrafił skutecznie i kompleksowo rozwiązywać problemy wynikające z konfliktu interesów różnych środowisk społecznych i działań gospodarczych z zasadami zrównoważonego rozwoju i polityką ochrony przyrody. Istotną rolę w programie odgrywają także zajęcia laboratoryjne i projekty grupowe rozwijające umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne.
Absolwent studiów Zarządzanie zasobami przyrody będzie przygotowany do podjęcia pracy zawodowej przede wszystkim na różnych stanowiskach i w różnych instytucjach administracji państwowej, placówkach ochrony przyrody oraz firmach konsultingowych i pozarządowych firmach zajmujących się inwentaryzacją i waloryzacją przyrody a także oceną ryzyka środowiskowego wynikającego z intensywnego rozwoju infrastruktury gospodarczej kraju. Istotną drogą dalszego rozwoju i pracy będzie możliwość aplikowania na studia III stopnia, przygotowanie do pracy w placówkach naukowo badawczych, a także umiejętność pisania grantów i aplikowania o fundusze celowe na działalność związaną z ochroną przyrody.
Studia eurazjatyckie nie mają charakteru kulturoznawczego, koncentrują się na zagadnieniach prawnych, politycznych i gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem warunków prowadzenia biznesu. Program kierunku nie obejmuje swym zasięgiem całego obszaru Europy i Azji, nie porusza żadnych zagadnień obszaru Unii Europejskiej z wyjątkiem stosunków rosyjsko-polskich. Podobnie jest w przypadku zagadnień azjatyckich. Program kierunku: studia eurazjatyckie nie eksploruje ani Azji Wschodniej i Japonii ani też obszaru Indii, Pakistanu, krajów Bliskiego Wschodu czy Maghrebu. Program zawiera nieco obszerniejszy niż w przypadku większości studiów niefilologicznych udział lektoratu języka rosyjskiego. Zwiększenie to jest jednak konieczne ze względu na fakt, że profil absolwenta zakłada swobodne poruszanie się w obszarze biznesu i dyplomacji na terytorium, gdzie język rosyjski stanowi niezbędne narzędzie komunikacji.
Absolwent studiów drugiego stopnia może stać się cenionym ekspertem dla firm działających na obszarze eurazjatyckim, szczególnie w obliczu trudności w kontaktach handlowych z największymi importerami na Wschodzie. Może także wybrać drogę kariery dyplomatycznej lub konsularnej ze względu na dobrą znajomość zagadnień stosunków międzynarodowych, szczególnie dyplomacji. Wiedza z zakresu samorządu terytorialnego może pomóc mu także w działaniach na rzecz współpracy jednostek samorządu terytorialnego wszystkich stopni z partnerami z obszaru postradzieckiego: szczególnie w Rosji, na Białorusi, w państwach Azji Środkowej i Kaukazu.
Atutem studiów środkowoeuropejskich jest prowadzenie wspólnych studiów z partnerami na uniwersytetach w Pradze, Bratysławie, bądź Lublanie, zrzeszonymi wraz z UJ w Środkowoeuropejskiej Inicjatywie Akademickiej, zatem program studiów obejmuje pobyt w wymiarze 1 bądź 2 semestrów na jednym z uniwersytetów partnerskich, gdzie student wybierze sobie drugiego promotora swojej pracy dyplomowej a na dyplomie UJ znajdzie się informacja o wspólnych studiach z jedną z uczelni partnerskich. Sprawdź: www.centroeuropeana.org.
Absolwent studiów środkowoeuropejskich II stopnia posiada wiedzę dotyczącą językoznawstwa i literaturoznawstwa, kultury i historii słowiańskiego obszaru Europy Środkowej, znajomość języka wybranego modułu na poziomie umożliwiającym zbliżony do użytkowników danego języka poziom komunikacji, potrafi przygotować wystąpienia ustne i pisemne w języku polskim oraz języku danego modułu, posiada umiejętność przekładu tekstów o charakterze specjalistycznym z języka modułu na język polski oraz z języka polskiego na język modułu.
Studia wyposażają absolwenta w wiedzę i umiejętności umożliwiające projektowanie, organizowanie i realizowanie działalności w zakresie procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem opieki i społecznego wsparcia człowieka w okresie starzenia się i starości.
Absolwent będzie dysponował wiedzą zorientowaną na kontekstowe rozumienie zjawiska starzenia się i starości w wymiarze jednostkowym i społecznym, w tym w szczególności wiedzą na temat: biologicznych, psychologicznych, społecznych i egzystencjalnych aspektów starzenia się i starości; rozpoznawania potrzeb i problemów osoby starszej wynikających z jej wieku i niepełnosprawności; teoretycznych podstaw opieki i wsparcia człowieka w tej fazie życia; rozpoznawania i rozwiązywania problemów rodziny związanych z opieką nad osobą starszą; metod pracy opiekuńczej i edukacyjnej z osobami starszymi; organizowania czasu wolnego jako kategorii aktywizacji w okresie starzenia się i starości. Będzie również posiadał wiedzę dotyczącą podstaw prawnych, zasad, metod i form organizacji pomocy społecznej na rzecz wspierania i opieki nad osobą starszą w jej środowisku życia.
Studia wyposażają absolwenta w wiedzę i kształtują: umiejętności niezbędne pedagogowi szkolnemu i doradcy zawodowemu do wypełniania jego zadań i obowiązków; konstruowania pedagogicznej oceny głównych tendencji zmian w oświacie; oceniania założeń i perspektyw polskiej polityki edukacyjnej w szerokim kontekście gospodarczym, społecznym, politycznym i kulturowym; porównywania polskiego szkolnictwa ze szkolnictwem innych krajów i formułowania uzasadnionych wniosków dotyczących praktyki szkolnej. Umożliwiają tworzenie wiedzy z zakresu organizacji i realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Absolwent może pracować na stanowisku pedagoga szkolnego i doradcy zawodowego w szkołach różnych typów i szczebli oraz na różnych stanowiskach w instytucjach i organizacjach zajmujących się pozaszkolną działalnością wychowawczą, profilaktyczną i doradczą. Uzyskał kwalifikacje do organizacji i prowadzenia działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Studia wyposażają absolwenta w wiedzę i kształtują: umiejętności niezbędne pedagogowi szkolnemu do wypełniania jego zadań i obowiązków; konstruowania pedagogicznej oceny głównych tendencji zmian w oświacie; oceniania założeń i perspektyw polskiej polityki edukacyjnej w szerokim kontekście gospodarczym, społecznym, politycznym i kulturowym; porównywania polskiego szkolnictwa ze szkolnictwem innych krajów i formułowania uzasadnionych wniosków dotyczących praktyki szkolnej. Umożliwiają tworzenie wiedzy z zakresu dysfunkcji i rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży szkolnej szkół podstawowych, gimnazjum oraz szkół średnich.
Dodatkowo studia rozwijają umiejętności wykorzystywania różnych źródeł w celu pozyskiwania, uzupełniania i pogłębiania wiedzy merytorycznej w zakresie szczegółowych bloków tematycznych edukacji szkolnej.
Absolwent może pracować na stanowisku pedagoga szkolnego w szkołach różnych typów i szczebli oraz na różnych stanowiskach w instytucjach i organizacjach zajmujących się pozaszkolną działalnością wychowawczą i profilaktyczną. Uzyskał kwalifikacje do prowadzenia zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, zespołów i klas wyrównawczych oraz zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, porad i konsultacji dla rodziców, zajęć rozwijających uzdolnienia uczniów, a także zdobył dodatkowe kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Studia zapewniają absolwentowi tej nauczycielskiej specjalności multidyscyplinarną, uporządkowaną i pogłębioną wiedzę sprofilowaną ze względu na zadania nauczycielskie, w tym wychowawcze i pedagogiczne, do spełniania których osiąga gotowość w czasie studiów. Pogłębiona i rozszerzona w stosunku do poprzedniego stopnia studiów wiedza w zakresie dydaktyki szczegółowej, istotnych aspektów roli zawodowej, diagnozy, profilaktyki i terapii w szkole, praktyki wychowawczej, form i metod rozwijania kreatywności uczniów, specyfiki szkoły jako środowiska życia i pracy oraz upowszechniania wiedzy pedagogicznej i wiedzy o dziedzictwie kulturowym stanowi konstytutywny składnik szerokich kompetencji zawodowych dysponujących absolwenta do sprostania wysokim wymaganiom szybko ewoluującej sfery edukacji.
Studia Media społecznościowe w zarządzaniu kształcą nowoczesnych menedżerów, którzy będą w stanie proaktywnie i efektywnie wykorzystywać nowe media do tworzenia wartości w życiu zawodowym, społecznym i prywatnym. W trakcie studiów studenci nabywają praktyczną wiedzę dotyczącą rozwiązywania konkretnych problemów menedżerskich za pomocą mediów społecznościowych. Uczą się także jak – wykorzystując nowoczesne technologie informacyjne – kreatywnie wychodzić poza ramy organizacji i budować konstruktywne relacje z otoczeniem gospodarczym i społecznym.
Absolwenci studiów „Media społecznościowe w zarządzaniu", są przygotowani do pracy na stanowiskach menedżerskich i specjalistycznych w biznesie, instytucjach administracyjnych oraz organizacjach społecznych. Przykładowe stanowiska specjalistyczne, do których objęcia przygotowani są absolwenci, to: Community manager, Social media manager, Content strategist, Specjalista ds. social media, Analityk Social Media, Specjalista ds. komunikacji wizualnej, Specjalista ds. YouTube. Niezależnie od tego zdobyte na studiach kompetencje mogą być z powodzeniem wykorzystane przez menedżerów w innych specjalnościach zawodowych, istotnie zwiększając ich szanse na konkurencyjnym rynku pracy.
Studia umożliwiają wielostronne rozpoznanie zjawisk z zakresu kultury współczesnej, pozwalają umieścić refleksję nad kulturą najnowszą we właściwej, interdyscyplinarnej perspektywie, wobec charakterystycznej dla naszych czasów, natrętnej ideologizacji nowych zjawisk. W ramach studiów II stopnia z zakresu Zarządzania kulturą i mediami powstanie możliwość pogłębienia wiedzy z zakresu kulturowych zjawisk współczesności przez przyszłych menadżerów, przygotowywanych do pracy w sektorach i przemysłach kultury oraz mediów.
Absolwent zostaje przygotowany do pracy zarówno w sektorze publicznym, jak również prywatnym oraz pozarządowym. Duży nacisk w toku studiów kładziono na kształtowanie mobilności intelektualnej studenta, pozwalającej mu na samodzielne tworzenie własnego miejsca pracy, kompetencje kulturalne, zawodowe i osobiste umożliwiają mu działanie w wymiarze międzynarodowym. Absolwenci łączą wiedzę z zakresu teorii zarządzania z wiedzą na temat najważniejszych obszarów kultury oraz specyfiki mediów. Absolwenci specjalności Kultura współczesna łączą ponadto wiedzę z zakresu podstawowych zjawisk kultury i sztuki z wiedzą na temat technologii i teorii współczesnych mediów cyfrowych.
Szczegółowe informacje na temat kryteriów kwalifikacji, limitów przyjęć, terminów rekrutacji znaleźć można odwiedzając katalog studiów 2015/2016 w systemie ERK.