Nauka i biznes połączyły się, by w jednym miejscu zebrać najnowocześniejsze technologie oparte na wirtualnej rzeczywistości – gogle, inteligentne okulary, interfejsy, wielki zielony ekran oraz zaawansowane komputery i programy. Tak powstało Giant Lazer XR Lab w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, które właśnie zostało zaprezentowane przez uczelnię.
Tego typu laboratoria dopiero się w Polsce rozwijają a wrocławskie należy do najnowocześniejszych, 9 marca br. zostało oficjalnie otwarte przez Wyższą Szkołę Bankową.
Uczelnia stworzyła je we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistość), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w nowy obszar.- To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu super sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie dowolnej osoby na dowolnym tle – mówi Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku studiów informatyka w WSB.
Na wyposażeniu laboratorium poza goglami i padami jest m.in. Motion Capture Rokoko - to technologia pozwalająca na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich w czasie rzeczywistym na postać 3D. Uczelnia posiada również inteligentne okulary HoloLens 2 – ich działanie polega na tym, że do tego co normalnie widzą ludzkie oczy dodawany cyfrowy, interaktywny obraz.
Rośnie
nowa generacja informatyków
- Moim zdaniem to jedna z najbardziej zyskujących na popularności ścieżek rozwoju zawodowego z uwagi na praktycznie nieograniczone możliwości zastosowania w wielu branżach, nie tylko działających w Internecie. Technologia XR jest nowym narzędziem pozwalającym na zaprojektowanie, zaprezentowanie i zrozumienie finalnego produktu, którym będziemy posługiwać się w prawdziwym świecie przy zaoszczędzeniu zasobu, jakim jest czas. Z tego względu to bardzo interesująca technologia i to nie tylko z perspektywy studenta – mówi Kacper Siniakiewicz, student kierunku zarządzanie, pasjonat technologii i członek drużyny e-sportowej Bankierzy WSB.
Okiem
praktyka
-Technologie
VR i AR znajdują zastosowanie w wielu branżach, sprawdzają się
np. jako narzędzia do prototypowania. Branża automotive
wykorzystuje technologię XR do projektowania wnętrz samochodów,
które tradycyjnie na etapie prototypu modeluje się z gliny. Każda
poprawka takiego prototypu wymaga korekty lub wykonania nowego
modelu, co jest czasochłonne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości
możemy projektować bez ograniczeń, poprawiać i ulepszać, aż
znajdziemy idealne rozwiązanie - mówi Mateusz Tokarski,
wiceprezes Giant Lazer.
Technologie XR pozwalają
użytkownikowi doświadczyć immersji, czyli zanurzenia się w
wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Obraz i dźwięk są
płynnie skoordynowane z ruchami ciała użytkownika, co pozwala
umownie oszukać umysł i przekonać go, że jesteśmy w namacalnej
rzeczywistości. Dodatkowo ta rzeczywistość jest interaktywna,
czyli możemy dokonywać różnych akcji, podnosić wirtualne
przedmioty, uruchamiać urządzenia, a nawet być wirtualną postacią
(tzw. awatarem) lub wchodzić z taką w interakcję.
Z
tego względu rośnie znaczenie technologii XR dla branży
rozrywkowej, szkoleniowej i edukacyjnej. Doświadczenia czy błędy
popełniane w rzeczywistości wirtualnej nie mają swoich
konsekwencji w prawdziwym świecie. Dzięki temu technologia stanowi
rozwiązanie dla lekarzy uczących się wykonywać operacje,
inżynierów i architektów, pilotów, kierowców czy choćby
projektantów ciągów komunikacyjnych. Nowością są wirtualne
szkolenia BHP projektowane na specjalne zamówienia firm np.
produkcyjnych.
-
Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad
którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już
odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że
w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie
transportującej niebezpieczne materiały - przejść stuprocentowo
bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki
doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to
pod każdym kątem, albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To
są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeń
– mówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.
Uczelnia
nie planuje poprzestawać wyłącznie na kształceniu w obszarze
technologii, chce umożliwić studentom opracowywanie realnych
rozwiązań na potrzeby rynku. Otwarcie laboratorium stanowi
zaproszenie dla środowiska biznesowego do współpracy ze
środowiskiem akademickim w obszarze rozwijania technologii XR i
poszukiwania dla nich praktycznego zastosowania.