Ministerstwu nauki i szkolnictwa wyższego zależy na tym, by zwiększała się liczba studentów na kierunkach inżynieryjno- technicznych - oznajmiła na konferencji prasowej w Gdańsku, szefowa tego resortu, Barbara Kudrycka.
Kudrycka
spotkała się też ze studentkami Politechniki Gdańskiej oraz
tegorocznymi maturzystkami, które odwiedziły tę uczelnię w czwartek,
przy okazji Ogólnopolskiego Dnia Otwartego "Dziewczyny na Politechniki
2009". Akcji tej, mającej na celu zachęcenie dziewcząt do podjęcia
studiów technicznych, patronuje ministerstwo nauki.
"Zależy
nam bardzo na tym, aby zwiększała się liczba studentów na kierunkach
inżynieryjno-technicznych a także matematyce, fizyce i chemii, ponieważ
okazuje się, że na absolwentów tych kierunków jest największe
zapotrzebowanie na rynkach pracy" - stwierdziła minister dodając, że
widziałaby chętnie na politechnikach więcej dziewcząt, bo to one "są
często najlepszymi studentami, również studiów politechnicznych".
Po
południu, po spotkaniu z przedstawicielami trójmiejskich uczelni,
minister ma też odwiedzić Gdański Park Naukowo- Technologiczny, w
którym ma siedziby ponad 30 firm, głównie z branży wysokich
technologii, zajmujących się m.in. biotechnologią. Na terenie parku
znajdują się laboratoria, hale produkcyjne i inkubator
przedsiębiorczości a w przyszłości powstanie też Bałtyckie Centrum
Biotechnologii.
Jak
podkreśliła na konferencji prasowej minister Kudrycka, zarządzany przez
nią resort wysoko ocenia przedsięwzięcia w rodzaju centrów naukowych, w
których nad wybranymi zagadnieniami pracują wspólnie specjaliści z
różnych uczelni.
Kudrycka przypomniała, że tylko w tym roku z różnego rodzaju konkursów, w ramach których będą rozdysponowywane środki z Unii Europejskiej, uczelnie będą mogły pozyskać na różnego rodzaju projekty prawie 4 miliardy złotych. "To niemal tyle samo, co przeznaczamy w budżecie na naukę" - powiedział Kudrycka dodając, że w konkursach uczelnie będą mogły zdobyć środki m.in. na infrastrukturę badawczą, na podniesienie poziomu dydaktycznego uczelni, na rozwój nauk humanistyczno-społecznych z zakresu dydaktyki, a także na wiele projektów naukowych. PAP - Nauka w Polsce