W roku akademickim 2019/2020 warszawskie Collegium Civitas wprowadziło do swojej oferty nowe studia podyplomowe – „Projekty w kulturze. Idea, innowacje, biznes” – skierowane do osób zainteresowanych komercjalizacją działalności artystyczno-kulturalnej i zarządzaniem projektami w tej branży.
Studia podyplomowe „Projekty w kulturze. Idea, innowacje, biznes” to propozycja zarówno dla osób pracujących w sektorze kultury lub zamierzających z nim współpracować, jak i freelancerów, twórców oraz pracowników NGO z branży kulturalnej, którzy planują zarządzać markami i projektami z tego zakresu.
Celem studiów jest uzyskanie przez słuchacza kompetencji umożliwiających rozwój projektu bądź organizacji czy instytucji od strony konceptualnej, biznesowej, ekonomicznej, komunikacyjnej i zarządczej. – Na naszych studiach dostarczamy inspiracji i narzędzi, dzięki którym inicjatywy kulturalne stają się konkurencyjne jakościowo i rynkowo – mówi dr Marlena Wieczorek, kierownik studiów podyplomowych „Projekty w kulturze. Idea, innowacje, biznes”. Program jest skonstruowany w taki sposób, aby narzędzia, które poznają studenci, mogły być wykorzystywane w różnych działaniach związanych z kulturą.
Poszczególne przedmioty i zajęcia są tworzone przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem i sukcesami, zarówno w sektorze kultury, jak i w biznesie. – Studiowanie jest dla nas wymianą pomiędzy wykładowcami a studentami, a dodatkowo cudownie jeśli można przy tym wymyślić wspólny projekt. Moim zadaniem będzie „przestawiać wajchę” w stronę Excela, biznesu, pokazać, jak się robi wycenę własnej pracy osobom, które boją się mówić o pieniądzach – mówi wykładowca studiów „Projekty w kulturze – idea, innowacje, biznes”, założyciel beginning | creative collaboration agency, Tomasz Szymański. – Przyszłość mają przedsięwzięcia kulturalne, artystyczne, które potrafią postawić określony segment publiczności w centrum uwagi, zadbać o relacje z partnerami i mecenasami. Wyzwaniem dla praktyków jest wyjście ze swojej „bańki” i zrozumienie, że są różne segmenty, różne bariery, różne potrzeby w dostępie do kultury. Między innymi takiego podejścia chcemy uczyć na naszych studiach – dodaje Beata Dubiel-Stawska, wykładowczyni i konsultantka programowa studiów „Projekty w kulturze. Idea, innowacje, biznes”.
Połączenie różnych perspektyw sprawia, że program kierunku jest atrakcyjną odpowiedzią na potrzeby współczesnego rynku. Łączy w sobie myślenie stricte biznesowe, a nawet komercyjne, nie pomijając przy tym społecznej i artystycznej roli i misji kultury. – W ramach programu studiów chcemy wskazywać na te połączenia, które są rzadko eksplorowane i namawiać do odwagi we wdrażaniu nowych pomysłów na projekty w kulturze. Z drugiej strony udowodnimy, że nawet standardowe pomysły można rozwinąć w sposób nieszablonowy, wykorzystując m.in. potencjał twórczy zespołu projektowego, narzędzia tworzenia innowacji oraz relacje z uczestnikami – dodaje dr Marlena Wieczorek.
Moduły tematyczne dotyczą wielu zagadnień: od opracowania początkowego pomysłu, przez jego finansowanie i realizację, aż po budowanie wizerunku. Obszerny blok studiów poświęcony jest działalności biznesowej i ekonomicznej przy zastosowaniu nowoczesnej komunikacji i kompetencji z zakresu zarządzania. – Wyzwaniem dla organizacji pozarządowych jest zrozumienie, że żeby „robić misję”, trzeba zapewnić sobie trwały przychód i za wszelka cenę uniezależnić się od grantów publicznych. Granty powinny być dodatkiem, a nie głównym źródłem utrzymania fundacji. Kolejnym wyzwaniem jest umiejętność prowadzenia dialogu z biznesem, inwestowanie czasu i energii w budowanie wiarygodności, zanim poprosi się o wsparcie (niekoniecznie finansowe). Wreszcie – wyzwaniem jest zrozumienie, że w kulturze tworzymy ekosystem – podmioty publiczne, trzeci sektor, prywatne – i jako elementy tego ekosystemu powinniśmy współpracować, uzupełniać się, wspierać, a nie konkurować – dodaje Dubiel-Stawska.
W programie duży nacisk położony został na innowacyjne procesy myślowe, a także na relacje międzysektorowe oraz przedsiębiorczość.
Zapraszamy do poznania kultury przyszłości! Szczegółowe informacje nt. kierunku „Projekty w kulturze – idea, innowacje, biznes” na stronie: