Blisko 500 zajęć – wykładów, ćwiczeń i warsztatów przeprowadzonych na żywo, prawie 300 filmów z wykładami przygotowanymi dla studentów oraz około 10000 plików z materiałami uzupełniającymi wiedzę zamieszczonych w EDUKATORZE Studenta WSPiA. Tak wygląda podsumowanie pierwszych tygodni edukacji zdalnej w WSPiA Rzeszowskiej Szkole Wyższej. Uczelnia rozpoczęła zajęcia w różnych formach 16 marca 2020 r. Wszystko po to, aby studenci mogli zrealizować założone efekty kształcenia.
Początek
WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa od początku zawieszenia zajęć z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 rozpoczęła realizacje dydaktyki w systemie zdalnym. Dzięki temu znalazła się w gronie niewielu uczelni, które wprowadziły rozwiązania systemowe pozwalające na pracę ze studentami. W pierwszych dniach studenci otrzymali materiały do nauki za pośrednictwem stworzonego przez Uczelnię już kilka lat temu EDUKATORA Studenta WSPiA. Jest to narzędzie, które ułatwia studiowanie i systematyczne zdobywanie wiedzy.
Edukator
Studenci WSPiA w ramach EDUKATORA mają dostęp do rozmaitych materiałów dydaktyczno–edukacyjnych, repetytoriów, fragmentów podręczników, artykułów, skryptów, kazusów i wielu innych. Przed każdymi zajęciami studenci otrzymują ich zakres tematyczny oraz materiały, które pomogą zrozumieć dane zagadnienie. Ponadto do dyspozycji mają repetytorium w formie elektronicznej z pytaniami obowiązującymi na egzaminie oraz odpowiedziami. Warto tu zaznaczyć, że Od 16 marca do 30 kwietnia 2020 r. wykładowcy przesłali do Edukatora około 10000 plików z materiałami do nauki dla studentów.
Platformy do edukacji zdalnej
Kolejnym etapem było wdrożenie systemu edukacji zdalne i prowadzenia zajęć on-line w dwóch formach. Pierwsza to wykłady nagrywane przez wykładowców i udostępniane studentom na platformie YouTube. Druga zajęcia prowadzone na żywo za pośrednictwem platformy do edukacji zdalnej. Od 25 marca 2020 r. WSPiA wykorzystywała w tym celu platformę Eduroom. Dedykowane narzędzie zostało przygotowane tak, aby studenci różnych kierunków studiów i roczników mogli uczestniczyć w zdecydowanej większości zajęć wynikających z planu studiów.
Dzięki wykorzystaniu platformy Eduroom wykładowca mogli prowadzić wykład, ćwiczenia, warsztaty i konwersatoria z użyciem przekazu audio-wideo oraz prezentować swoje materiały na wirtualnej tablicy. Studenci mogli w trakcie zajęć kontaktować się z prowadzącym za pomocą własnego mikrofony lub czatu, zadając pytania dotyczące danej tematyki i odpowiadając na zadawane pytania.
Eduroom w pierwszym okresie pandemii pozwolił WSPiA Rzeszowskiej Szkole Wyższej zrealizować blisko 500 zajęć dydaktycznych dla studentów. Na platformie YouTube pojawiło się blisko 300 filmów z wykładami nagranymi przez prawników WSPiA. Nagrania podzielone zostały na Tematy realizowane podczas zajęć i udostępnione studentom za pośrednictwem EDUKATORA Studenta WSPiA.
Dyżury i Seminaria
Studenci WSPiA mogą kontaktować się z wykładowcami podczas dyżurów on-line za pomocą Skype. Takie dyżury obywają się zgodnie z zaplanowanym wcześniej grafikiem i dają możliwość kontaktowania się z prowadzącym w różnych tematach. Za pomocą Skype organizowane są także Seminaria Dyplomowe dla studentów kończących w tym roku naukę i przygotowujących się do obron prac licencjackich i magisterskich.
Czat Edukacyjny
Nowym elementem są także Czaty Edukacyjne do wykładów nagrywanych i udostępnianych studentom. Organizowane są regularnie na platformie Zoom. Ich celem jest umożliwienie studentom spotkania na żywo z prowadzącym zajęcia oraz uzupełnienie wiedzy przekazanej podczas wykładów nagrywanych i udostępnianych na Youtube. Podczas takiego spotkania studenci mają możliwość zadania pytań dotyczących tematów omawianych podczas nagrywanych zajęć.
Nowe narzędzia
Od soboty 25 kwietnia 2020 r. po wcześniejszych testach WSPiA do edukacji zdalnej studentów wykorzystuje Platformę Microsoft365 z aplikacją Teams do prowadzenia zajęć na żywo i udostępniania materiałów dla studentów. Dodatkowo część zajęć realizowanych jest na platformie Zoom. Z obu platform korzystają w tej chwili studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych w WSPiA oraz słuchacze Studiów Podyplomowych i Seminarium Doktoranckiego.
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom w WSPiA Rzeszowskiej Szkole Wyższej zrealizowanych zostało większość zajęć, które można było przeprowadzić w formie edukacji zdalnej. Wyłączone zostały z tego przedmioty typowo praktyczne, których realizacja wymaga pracy w tradycyjnej formie oraz przedmioty kierunkowe ważne z punktu widzenia danego kierunku studiów.