Piąte z kolei spotkanie dotyczące projektu NCBiR "Administrowanie Przestrzenią Powietrzną Przyszłości", które odbyło się 9 października br., było kluczowym momentem, w którym pod przewodnictwem dziekan, prof. Anny Konert, zatwierdzono Rekomendacje Rady Praktyków Biznesu i Dydaktyków „Pakiety zmian rekomendowane do wprowadzenia do sylabusów przedmiotów ogólnych, kierunkowych i specjalizacyjnych na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym na kierunku Administracja”.
W ramach projektu, studenci specjalności ARL będą mieli możliwość podnoszenia kompetencji cyfrowych poprzez praktyczne zajęcia posługiwania się najnowocześniejszymi narzędziami używanymi w zarządzaniu ruchem lotniczym. Między innymi Symulatorem Kontroli Ruchu Lotniczego, Symulatorem Obsługi Naziemnej Lotniska, czy Zintegrowanym Modułem Symulacji. Możliwość korzystania z tego typu narzędzi cyfrowych w ramach studiów jest czymś absolutnie wyjątkowym, symulatory są bowiem stosowane na etapie szkoleń praktycznych w ośrodkach szkolenia kontrolerów lub pracowników operacyjnych lotnisk.
Podstawą nowoczesnej edukacji lotniczej jest połączenie teorii z praktyką. I to zarówno na etapie tworzenia programów nauczania, jak i w trakcie samej edukacji. Dlatego udział przedstawicieli sektora lotniczego w pracach nad rekomendacjami, jakie wdrażamy w procesie edukacyjnym kierunku administrowanie ruchem lotniczym jest tak cenny. Co więcej, to właśnie z tego rodzaju dyskusji wynika, jak ważne jest przygotowanie naszych absolwentów do zrozumienia zmian zachodzących w branży lotniczej - mówi dr hab. Piotr Kasprzyk, pełnomocnik Rektora ds. rozwoju kierunków lotniczych na Uczelni Łazarskiego.
Nowe możliwości dla studentów
Projekt umożliwi także udział w dodatkowych bezpłatnych szkoleniach z wykorzystaniem innowacyjnych cyfrowych narzędzi edukacyjnych ściśle związanych z ruchem dronowym. Przewidziany jest m.in. zakup wirtualnego symulatora lotów dronów (z wykorzystaniem technologii VR), jak również oprogramowania ułatwiającego zrozumienie administrowania ruchem bezzałogowych statków powietrznych.
Program specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym został ułożony tak, aby zapewnić studentom całościowe spojrzenie na system transportu lotniczego. Wzajemne relacje pomiędzy różnymi rodzajami i aspektami działalności lotniczej, uwarunkowania regulacyjne, instytucjonalne, czy technologiczne a także praktyczne aspekty funkcjonowania branży lotniczej – to jedne z filarów programu nauczania na specjalności.
Program specjalizacji
Dzięki pracom Rady, specjalizacja
ARL stanie się jeszcze bardziej innowacyjna i atrakcyjna dla osób
wiążących swoją przyszłość z lotnictwem cywilnym. Studenci
będą mieli okazję zgłębiać tajniki zarządzania biznesem
lotniczym, zrozumieją, jak regulacje prawne wpływają na
bezpieczeństwo ruchu lotniczego, oraz będą ćwiczyć swoje
umiejętności na symulatorach lotniska i wieży kontroli lotów.
Co ważne, program uwzględnia wpływ transformacji
cyfrowej i zielonej na sektor lotniczy w Europie, co czyni go
idealnym wyborem na przyszłość.
Kwestie ESG w lotnictwie są
ważnym elementem edukacji lotniczej w Lazarski Aviation
Academy oraz na Uczelni Łazarskiego. Zależy nam na tym, aby
umacniać kierunek rozwoju zrównoważonego lotnictwa, dlatego też
standardy ESG są obecne w naszym programie nauczania
dodaje dr Agnieszka Fortońska, Członkini Rady Praktyków Biznesu i
Dydaktyków, adiunkt
na Uczelni Łazarskiego.
W spotkaniu udział wzięli
członkowie Rady w składzie: dr hab. Anna Konert, prof. Uczelni
Łazarskiego, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji, Jerzy Baumann,
Dyrektor ds. Operacyjnych, Port Lotniczy Poznań Ławica, dr Piotr
Czech, ekspert lotniczy, Dyrektor Lotniska Chopina (2021-2024),
Bartosz Supernat, Ekspert ds. systemów ATM, Kontroler Ruchu
Lotniczego, Michał Witkowski, ekspert lotniczy, Wiceprezes Urzędu
Lotnictwa Cywilnego (2017-2021), dr Agnieszka Fortońska, adiunkt,
Uczelnia Łazarskiego, dr Mateusz Osiecki, adiunkt w Katedrze Prawa
Lotniczego, Uczelnia Łazarskiego oraz Rektor Uczelni Łazarskiego
Maciej Rogalski oraz Dyrektor Generalna Marta Rosińska.