Znajdź nas na    

Prawo o szkolnictwie wyższym wchodzą w ostatnią fazę

Tag: prawo

Podczas rozpoczynającego się dziś posiedzenia plenarnego Sejmu RP odbędzie się drugie i trzecie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Poszczególne zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego prowadzą do dyskryminacji uczelni niepublicznych. Projekt nie uruchamia niezbędnego mechanizmu konkurencyjności między prywatnymi i państwowymi szkołami wyższymi, a ponadto nie promuje innowacyjności jako wartości kluczowej dla nowoczesnego kształcenia.

Uchwalenie ustawy w jej obecnym kształcie może w krótkiej perspektywie doprowadzić do monopolu wyższych szkół publicznych w Polsce.

Wadliwość znowelizowanej ustawy, odnotowana przez sektor szkół niepublicznych, przejawia się m.in. w zapisach dotyczących:

* Braku gwarancji otrzymywania przez niepubliczne uczelnie dotacji i innych środków z budżetu na kształcenie studentów stacjonarnych,
* Nakazu nieodpłatnego świadczenia niektórych z usług związanych z kształceniem także przez jednostki niepaństwowe,
* Polskiej Komisji Akredytacyjnej, której ustawa nie nadaje statusu organu administracyjnego, przez co uniemożliwia uczelniom odwołanie czy zaskarżenie jej decyzji,
* Usunięcia godła państwowego z dyplomów wydawanych przez wszystkie uczelnie wyższe, co wpłynie na obniżenie rangi polskiej edukacji w świecie.

Stanowisko rektorów uczelni niepaństwowych w powyższych kwestiach zostało poparte przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich, reprezentującą wszystkich rektorów szkół wyższych w Polsce.

Środowisko szkół niepublicznych zgłosiło także zastrzeżenia w zakresie niekonstytucyjności rozwiązań ustawowych, odnoszących się do zatrudniania nauczycieli akademickich przez więcej, niż jedną uczelnię. Nowelizacja narusza w tym zapisie konstytucyjną gwarancję swobody zatrudnienia, wolności badań naukowych i wolności nauczania.

Uczelnie niepubliczne kształcą w Polsce blisko 1/3 wszystkich studentów. Możemy się zasadnie chwalić innowacyjną i bogatą ofertą edukacyjną, dobrymi wynikami oraz umożliwieniem dostępu do zdobywania wyższego wykształcenia w mniejszych ośrodkach miejskich. Co więcej, uczelnie państwowe kształcą średnio 70% drożej, niż reprezentowane przez nas szkoły prywatne. Stąd nasze zaniepokojenie kształtem nowelizacji, która - choć w swych deklarowanych założeniach jest jak najbardziej uzasadniona - w poszczególnych zapisach dyskryminuje sektor niepubliczny. Przyjęcie ustawy w jej obecnym kształcie nie wprowadzi niezbędnej konkurencyjności na rynku szkolnictwa wyższego i nie przybliży nas do realizacji koncepcji społeczeństwa opartego na wiedzy" - skomentował dr Krzysztof Pawłowski, rektor Wyższej Szkoły Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu.

Postulat rektorów szkół niepublicznych dotyczący finansowania z budżetu studiów stacjonarnych w uczelniach niepublicznych jest również popierany przez Parlament Studentów RP.

Reprezentując zarówno studentów uczelni publicznych, jak i niepublicznych, uważamy za słuszne dofinansowywanie studiów stacjonarnych w szkołach niepublicznych. Niższe opłaty za studia oraz dostępność do kształcenia na wysokim poziomie leżą w interesie studentów. Czynniki ekonomiczne ani typ własności nie powinny przesądzać o wyborze uczelni. Wybór ten powinien być oparty na kryteriach jakościowych - powiedziała Dominika Kita, Przewodnicząca Parlamentu Studentów RP.

Od kilku dni trwa również akcja zbierania podpisów pod petycją do premiera Donalda Tuska. Studenci uczelni niepublicznych składają podpisy, argumentując, że proponowana przez rząd nowelizacja utrudni im kontynuowanie studiów i start w życie zawodowe. Do tej pory pod petycją podpisało się już ponad 4 tysiące studentów.

ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Pomysły na studia dla maturzystów - ostatnio dodane artykuły
Artykuł sponsorowany
Jak wyłączyć iPhone’a?
 
Polityka Prywatności