Rozmowa z dr hab. Anną Konert, ekspertem prawa lotniczego, Prodziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego.
Jest Pani autorką specjalizacji prawo lotnicze. Dlaczego warto ją studiować?
Prof. Anna Konert: Studia z zakresu prawa lotniczego stanowią odpowiedź na wypełnienie luki edukacyjnej w obszarze kształcenia związanego ze zmianami w zakresie rozwoju technologicznego związanego z powszechnym zastosowaniem nowych konstrukcji samolotów, systemów zarządzania ruchem w przestrzeni powietrznej, standaryzacji przepisów, zasad oraz procedur w relacjach międzynarodowych, strukturalnej i funkcjonalnej integracji wykonywania nadzoru lotniczego oraz badania wypadków lotniczych. Z tego też powodu od 2009 r. w Uczelni Łazarskiego prężnie rozwija się nauka prawa lotniczego. W 2010 r. powstało Międzywydziałowe Koło Prawa Lotniczego AVION, które jest unikalnym podmiotem zrzeszającym pasjonatów lotnictwa i prawa lotniczego z licznych Uczelni w Polsce (Uczelnia Łazarskiego, Uniwersytet Warszawski, UKSW, SGH, AON, Uniwersytet Śląski, UMK). Podstawowym celem AVION jest pogłębianie wiedzy z zakresu prawa lotniczego oraz rozwój tej dziedziny prawa w Polsce. Dzieje się tak poprzez: działalność naukową członków AVION, spotkania z ekspertami branży lotniczej, organizację warsztatów, spotkań, seminariów i konferencji, wizyt studyjnych, wyjazdy na konferencje zagraniczne w celu poszerzania wiedzy.
W 2013 roku w Uczelni Łazarskiego zostało utworzone Regionalne Centrum Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych - IATA. W tym samym roku powstał Polski Klub Lotniczy, którego siedziba mieści się w Uczelni Łazarskiego. Polski Klub Lotniczy jest platformą dyskusji, wymiany informacji i opinii oraz promocji problematyki lotniczej, którego celem jest kształtowanie świadomości społeczeństwa oraz zainteresowanych instytucji o roli lotnictwa dla rozwoju ekonomicznego, społecznego i kulturalnego państwa. W następnym roku powołaliśmy na Uczelni Instytut Transportu Lotniczego (obecnie Instytut Prawa Lotniczego i Kosmicznego). Instytut obejmuje patronatem merytorycznym działalność dydaktyczną w ramach stworzonej w styczniu 2014 r. Akademii Transportu Lotniczego (w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego), m.in: studia podyplomowe z prawa lotniczego, studia podyplomowe z zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie, studia podyplomowe z czynnika ludzkiego w lotnictwie oraz prestiżowy MBA w lotnictwie.
Czego nauczą się adepci prawa, którzy zdecydują się na taką specjalizację?
AK: Celem studiów jest uzyskanie lub pogłębienie wiedzy praktycznej i teoretycznej z zakresu prawa lotniczego: krajowego, europejskiego i międzynarodowego (publicznego i prywatnego). Zajmujemy się wieloma zagadnieniami: pojęciem suwerenności państw w przestrzeni powietrznej, zawieraniem umów lotniczych, załącznikami technicznymi. Rozmawiamy o wolności lotniczej, odpowiedzialności za życie i zdrowie podróżnego, z tytułu opóźnienia przewozu, overbookingu, odwołania lotu. Omawiamy warunki eksploatacji lotnisk w świetle prawa krajowego i międzynarodowego, ramy prawne systemu EASA itd. Poruszamy każdy istotny z punktu widzenia prawa lotniczego temat.
Jak wyglądają zajęcia na specjalizacji prawo lotnicze?
AK: Zajęcia prowadzone są w formie interaktywnej. Studenci uczestniczą w dyskusji, pracują w grupach. Organizowane są też spotkania ze znanymi osobistościami, np. z mistrzem świata w akrobacji szybowcowej. Ponadto wychodzimy ze studentami do instytucji lotniczych, np. do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej by zapoznać się z pracą kontrolerów lotniczych, czy też do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Studenci mogą brać udział w konkursach organizowanych przez międzynarodowe organizacje lotnicze, np. konkursie na najlepszy esej organizowany przez European Air Law Association, czy też w International Air Law Moot Court itp.
Kto wykłada na tej specjalizacji?
AK: Wykładowcy to wybitni przedstawiciele nauki prawa lotniczego. Należą do nich: dr pułkownik Edmund Klich, były szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Prof. Marek Żylicz, wybitny specjalista z prawa lotniczego, Krzysztof Kapis, były prezes PAŻP, Tomasz Balcerzak, były Prezes Eurolot, dr Piotr Kasprzyk, były Wiceprezes ULC i wielu innych. Organizowane są także wykłady gościnne specjalistów światowych z prawa lotniczego, m.in. Profesora Pablo Mendesa de Leon.
Jakie są perspektywy zawodowe absolwentów tej specjalizacji?
AK: Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w kancelariach specjalizujących się w prawie lotniczym, m.in. w kancelarii K&K w Warszawie, która oferuje staże dla studentów specjalizacji, w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, na lotniskach, w firmach zajmujących się obsługą naziemną (np. Welcome), w aeroklubach i wielu innych. Mogą dołączyć do Polskiego Klubu Lotniczego i aktywnie wspierać I promować lotnictwo w Polsce. Mogą też wstąpić do Europejskiego Stowarzyszenia Prawa Lotniczego. Możliwości jest naprawdę bardzo wiele.
Jakie są dotychczasowe sukcesy studentów specjalizacji prawo lotnicze?
Sukcesów studentów jest bardzo dużo. Cieszy mnie zajęcie przez studentów II miejsca za najlepszy memoriał w International Air Law Moot Court, międzynarodowym konkursie z prawa lotniczego. W półfinale wzięły udział 24 drużyny z pięciu kontynentów, w tym silna reprezentacja Uczelni Łazarskiego składająca się ze studentów V roku Wydziału Prawa i Administracji. Był to pierwszy raz w historii, kiedy studenci z Polski uczestniczyli w tym prestiżowym konkursie i to z takim sukcesem.Innym osiągnięciem było to, że członkowie Międzywydziałowego Koła Prawa Lotniczego "Avion" wzięli udział w międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej w Londynie przez Instytut Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uniwersytetu McGill (Kanada) oraz Pan-European Organisation of Personal Injury Lawyers. Byli jedynymi studentami i jedynymi reprezentantami Polski. Tych sukcesów jest naprawdę wiele i nie sposób o wszystkich opowiedzieć. Po prostu studenci, którzy są na tej specjalizacji, stają się autentycznie zainteresowani tematem i sami dla siebie starają się robić jak najwięcej.